Is een veenmol een krekel of niet?

Op de ene site wordt er gezegd dat de veenmol onder de krekels valt..op andere(natuur)sites weer juist niet.
Vraag me af wat het nu waar is

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
1.2K

Antwoorden (1)

Nee.

De Latijnse naam voor het beestje is Gryllotalpa gryllotalpa. De familie Gryllotalpidae is ingedeeld onder de orde Orthoptera en dat betreft sprinkhanen en krekels.

Binnen de Orthoptera worden twee grote onderordes onderscheiden: de "langsprieten" (Ensifera) en de "kortsprieten" (Caelifera). Tot de langsprieten behoren behalve sabelsprinkhanen en krekels ook de veenmollen.

Een veenmol is geen krekel, maar net als krekels een lid van de onderorde Ensifera.
Amadea