Wat is het nut van onweersbeestjes?

Hebben ze nog een nut of zijn ze nutteloos?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
5.1K

Antwoorden (3)

Onweersbeestjes worden ook tripsen genoemd.

"(...) tripsen voeden zich met sappen uit andere insecten of mijten en worden nuttig bevonden (...)" staat te lezen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Tripsen.

Verder zijn ze (natuurlijk) voedsel voor insecteneters.
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Waaruit bestaat dat nuttig zijn dan?
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat ze weer ander vervelende insecten (of mijten) doden kan nuttig zijn.
Dat ze onderdeel maken van een voedselketen kan nuttig zijn.
Maar er zullen ook genoeg redenen te bedenken zijn dat ze vervelend zijn. :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Nuttig bevonden" wordt nergens toegelicht. Wel dat het een plaag is/kan zijn en schadelijk in bv de landbouw.
(...)Veel soorten tripsen worden hierdoor bij boeren gezien als ongedierte omdat ze de gewassen aantasten. Andere soorten tripsen voeden zich met sappen uit andere insecten of mijten en worden nuttig bevonden, terwijl de overige zich voeden met sappen uit schimmels.(...)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tripsen
Het enige nut voor ons lijkt te zijn dat onweersbeestjes uitstekende bestuivers zijn. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat fruitbomen die door onweersbeestjes bezocht worden, veel meer fruit produceren.

Maar ze zijn vooral een plaag voor telers. Vroeger vooral in kassen, maar de laatste jaren zien we een sterke toename van aantasting in allerlei gewassen buiten.
Door de hoeveelheid eieren en de snelle levenscyclus kan er in een korte tijd sprake zijn van een grote plaag.
Een groot aantal gewassen in de kasteelt wordt aangetast: paprika, komkommer, roos, chrysant, gerbera, en allerlei potplanten. In de boomteelt zijn gevoelige gewassen zijn Acer, Euonymus, Photinia, Prunus laurocerasus, Magnolia, en Viburnum. Deze lijst neemt elk jaar toe.
SimonV
5 jaar geleden
Onweersbeestjes hebben geen nut. Net zomin als mensen.
Al het leven op aarde heeft geen nut.
Ons zonnestelsel heeft geen nut.
Het heelal heeft geen nut.