Wat voor insect is dit?

Dit springt rond op mijn vensterbank, het zijn net vlooien maar dat kan ik me niet voorstellen. Het lijkt erop of ze door de luchtroosters bovenaan het raam komen.

Picture for question
5 jaar geleden
in: Insecten
1.6K
marjolein55
5 jaar geleden
Het zijn in ieder geval geen vlooien die zien er anders uit/Maar wat het dan wel is ben ik ook nog niet achter.

Antwoorden (1)

Het is in elk geval een parasitair wespje uit de familie van de Pteromalidae.

Maar welke ondersoort precies, daar ben ik al uren naar aan het zoeken geweest. Zie de foto voor een voorbeeld van een die erop lijkt, maar geen vleugels heeft dus een andere soort betreft.
Wellicht gaat het om een soort die van cicaden leeft. Daar hebben we door de langdurige hittegolf veel meer van gehad dan in een gemiddelde zomer, dus het zou kunnen dat er daardoor ook andere insecten zijn aangetrokken die normaal niet in Nederland te zien zijn.
Plaatje bij antwoord
Amadea
5 jaar geleden
Niesje1973
5 jaar geleden
En die springen zoals vlooien dat doen? En hoe krijg ik ze weg? Ze zijn ook echt zo klein als een vlo. Ik kan er heel weinig informatie over vinden, bijten/steken ze bijvoorbeeld?