Waarom vertoont een mierenkolonie intelligent gedrag, maar een individuele mier niet?

Ik zag een filmpje uit Costa Rica dat een mierenkolonie een brug maakte om een wespennest aan te vallen. Hieruit blijkt dat een mierenkolonie intelligent is. Waarom is dit alleen in groepsverband en niet bij een individuele mier?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
2.8K
SimonV
5 jaar geleden
Dit is wel een heel bijzonder voorbeeld van het zelforganiserende gedrag van mieren.
https://www.youtube.com/watch?v=kPoNpwmKOXc
Ze gaan niet bovenlangs omdat ze liever niet op hun kop lopen en voedsel onderlangs gemakkelijker getransporteerd kan worden.

Antwoorden (1)

Een enkele mier is vrij dom en beschikt slechts over vaste gedragspatronen of handelingen, zoals ‘ga vechten’, ‘zoek voedsel’, ‘maak brug’, ‘sleep prooi’, ‘bouw nest’.
Voeg echter tienduizenden mieren bij elkaar, en de kolonie als geheel gaat intelligent gedrag vertonen. Zo vindt een mierenkolonie de kortste route naar de rijkste voedselbron in de buurt, zonder dat ook maar één oppermier de voedselexpeditie leidt. De kolonie bouwt een nest, graaft tunnels, legt een vuilnisbelt en een begraafplaats aan zonder dat een stadsplanner met zijn mierenpoot staat te wijzen en te regelen.
Als een mier veel signalen krijgt die zijn ‘zoek voedsel’ gedrag stimuleren, dan zal ze met
een grote waarschijnlijkheid dat gedrag gaan vertonen. Stel dat duizenden mieren in willekeurige richtingen uitzwermen op zoek naar voedsel. Elke mier laat een kleverig geurstofje achter voor de volgende mier die langskomt. Het stofje vertelt bijvoorbeeld of er verderop een lekkernij ligt, of dat er gevaar dreigt. Elke mier kan maar een aantal heel eenvoudige gedragsregeltjes opvolgen. Naar de plek met het meeste voedsel zal na een tijdje een geurige snelweg lopen, die steeds meer mieren aantrekt en steeds geuriger wordt. Paden waarlangs slechts enkele mieren lopen zijn een teken van een mislukte poging.
Het geheim van dit succesvolle collectieve gedrag zit in de combinatie van heel veel mieren, die allemaal willekeurige pogingen doen en die op een heel eenvoudige manier met elkaar communiceren.
Dat sociale insecten in weerwil van een zeer beperkte individuele intelligentie toch zeer complexe problemen kunnen oplossen, is eind jaren 1980 ook steeds meer ingenieurs en computerwetenschappers gaan fascineren. Ze merkten op dat de ‘collectieve intelligentie’ van de sociale insecten nooit een globaal masterplan schijnt te vereisen, maar in de plaats daarvan gebaseerd is op puur lokale interacties en het gebruik van een stel eenvoudige regels. Men noemt zo’n gedrag ook wel zelforganiserend.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus.
Hetzelfde geldt voor hersencellen.
Één hersencel is niet intelligent. Die reageert gewoon op zijn omgeving, de binnenkomende signalen.
10000000 hersencellen kunnen intelligentie vertonen.
Hetzelfde geldt zelfs voor mensen.
Één mens in de bush is niet intelligent. Die heeft zijn handen vol aan basale overleving. Onderdak, drinken, eten.
Maar een hele kolonie bouwt wegen, supermarkten etc.