Mieren gaan liever naar links. Zodra ze op onbekend terrein een richting moeten kiezen, slaan ze eerder linksaf dan rechtsaf. Maar als ze eenmaal gedwongen worden naar rechts te gaan, houden ze die richting vervolgens wel aan. Dat schrijven Britse onderzoekers deze week inhet tijdschrift Biology Letters.
'Een voorkeur voor links lijkt een sociale strategie te zijn. Het voorkomt dat groepen uit elkaar vallen door in verschillende richtingen te gaan. Hun hersenen zijn blijkbaar aangepast aan de sociale leefomstandigheden.'
In de voorkeur voor links zou meespelen dat mieren hun linkeroog vooral inzetten voor gevaarherkenning, wat handig is bij het verkennen van onbekend gebied. De vinding sluit aan op de neiging van mieren bij gevaar naar links te draaien, zegt Boudewijn Heuts, die aan de Universiteit van Amsterdam gedragsonderzoek deed bij de dieren. 'Bij sommige miersoorten is de rechterpoot korter en krachtiger, waardoor ze in alarmsituaties sneller naar links kunnen draaien.'

Overigens heeft links niet altijd de voorkeur. Heuts beschreef hoe mieren op een mierenroute bij drukte vanuit beide richtingen naar rechts uitwijken, waardoor een soort rijbanen ontstaan en botsingen worden voorkomen.