Wie weet wat dit voor kleine, bruine, gevleugelde beestjes zijn?

Sinds een paar dagen zitten er kleine, bruine, gevleugelde beestjes op onze vensterbanken op de benedenverdieping. Hoe vaak ik ze ook weghaal, ze blijven komen. Ik heb ze nog nooit gezien. Ze hebben ongeveer het formaat fruitvlieg, hebben een langwerpig 'puntig' lijf met een lichtere streep overdwars bovenop.
Wie weet wat dit zijn, hoe ze er komen en hoe we er weer vanaf komen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
13.9K

Antwoorden (1)

Het betreft een van de soorten moeilijk van elkaar te onderscheiden kortschildkevertjes uit de familie Tachyporus.

Ze leven van springstaartjes, bladluizen, eieren en larven van vliegen, en zwammen. Het zijn dus heel nuttige beestjes. Het op jacht gaan naar voedsel doen ze 's nachts.

Dat ze op jullie vensterbanken zitten zal ermee te maken hebben dat er in de buurt eten voor ze te vinden is. Zorg dat die bron van eten daar niet meer voor ze is, dan zullen ze weg gaan!
Toegevoegd op 03 september 2019 20:29: bron
Amadea