Wat voor spin is deze? Zou het hier ook om een bodemjachtspin gaan?

Let vooral ook op de twee uitsteeksels achteraan het lichaam

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
4.8K
Amadea
5 jaar geleden
Die uitsteeksels zijn spintepels. Het is een kenmerk van trechterspinnen dat die grote spintepels hebben. Maar ik kom bij mijn zoektochten telkens uit op niet in Nederland voorkomende enge spinsoorten....

Antwoorden (1)

Déze lijkt er verdraaid veel op: de Macrothele calpeiana. Is in Nederland zeldzaam, want hij komt oorspronkelijk uit Spanje, Italië en Noord-Afrika. In 2011 voor het eerst bij ons gesignaleerd, via tuinbouw en/of planten geïmporteerd. Bijvoorbeeld met een olijfboompje meegekomen. In Spanje is het nota bene een beschermde soort. Dus eigenlijk zou je 'm terug moeten brengen...
Hij is trouwens wel giftig, maar niet voor mensen. Dus pas op als je een huisdier hebt dat de spin in het nauw zou kunnen brengen.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de info!