Wat is dit voor dier?

Wat moet ik doen en waar komt het vandaan alsjeblieft kan je me duidelijke uitleg geven?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
1.9K

Antwoorden (2)

Dat lijkt een zilvervisje. Zilvervisjes zijn kleine langwerpige insecten die tot de groep Franjestaarten behoren, een groep van primitieve ongevleugelde insecten. Zilvervisjes hebben hun naam te danken aan de visachtige manier waarop ze voortbewegen en hun zilverachtige glans. Verwanten waarmee zilvervisjes kunnen worden verward zijn de papiervisjes en de ovenvisjes.
Zilvervisjes eten van alles wat van natuurlijke herkomst is. Deze zetmeelrijke maaltijden bestaan uit dode insecten, schimmels, lijm en voedselproducten. De risico’s en schade van zilvervisjes komt voornamelijk wanneer de familie heel groot wordt en de beestjes op zoek gaan naar andere voeding. Ze eten namelijk ook cellulose en waardoor boeken, fotoalbums en schilderijen opeens ook het doelwit van de zilvervisjes zijn.
Zilvervisjes zijn niet direct schadelijk voor je gezondheid, maar indirect kunnen er wel gevolgen voor je gezondheid ontstaan. Door de aanwezigheid van zilvervisjes kan je vrijwel met zekerheid zeggen dat er teveel vocht in je huis is
Er zijn verschillende manieren om zilvervisjes te verjagen. Naast het feit dat het vochtprobleem in huis aanpakt moet worden, kunnen deze grijze beestjes verjaagd worden met verschillende geuren. Ze houden bijvoorbeeld niet van de sterke geur van laurier of een toiletblokje. Ze blijven dan graag op afstand. Er zijn ook allerlei huismiddeltjes om zilvervisjes te vangen of te bestrijden. Zo kunnen de beestjes niet tegen peper. Ze zullen hier van eten, maar dit hoogstwaarschijnlijk niet overleven. Ook kan je een allerlei etenswaar in een plastic zakje stoppen dichtbij de plek waar je de zilvervisjes gezien hebt. Ze zullen ‘s nachts in het zakje kruipen en komen er dan niet meer uit. Zilvervisjes kunnen niet op een gladde ondergrond kruipen. Of al deze methodes echt werken is zeker niet gegarandeerd.
De foto is overigens niet duidelijk genoeg: weinig mensen zijn in staat binnen een paar tellen te zien of ze een papiervisje of zilvervisje voor zich hebben.
Het papiervisje is het meest voorkomend van de insectvisjes in de huizen van Nederland. Waar veel mensen zullen menen last te hebben van zilvervisjes, is dit meestal een foute aanname.
Een eerste verschil is dat een papiervisje hariger is dan een zilvervisje. Vooral bij de kop en in de nek zijn duidelijke haarbanden te onderscheiden. Zie verder:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/161498-identificeren-van-papiervisjes-zilvervisjes-en-ovenvisjes.html
Toegevoegd op 03 januari 2021 12:39: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Dat is een zilvervisje. Die komen ergens vandaan waar het vochtig is, dat zou vooral de badkamer kunnen zijn. Voor jouw gezondheid vormt het beestje geen gevaar. Maar als je er veel van hebt kunnen ze wel schade aanrichten.

Zoek de bron waar ze vandaan komen en probeer die minder vochtig te maken. En maak kieren en naden goed dicht.
Amadea