Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke rups cq vlinder is dit?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
3.1K
fremar
5 jaar geleden
Heb je geen foto van dichterbij? Sommige rupsen lijken nogal erg op mekaar
Rieneke1
5 jaar geleden
een woldrager? Foto is klein en niet echt duidelijk.
Amadea
5 jaar geleden
Tip: kopieer met de rechtermuisknop de afbeeldingslocatie, en plak die vervolgens in een nieuwe tab of venster. Dan blijk je de foto te kunnen vergroten en is de rups haarscherp zichtbaar!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is een rups van de gevlekte groenuil.
Komt vooral voor op de zandgronden in het binnenland, in de duinen van Noord-Holland en op de Waddeneilanden; elders af en toe een waarneming. RL: niet bedreigd.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 20 juli 2018 11:21: afbeelding
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Lijkt er wel wat op, maar 't is 'm niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bijna goed, het is een plakker.
Het is een rups van de Plakker, Lymantria dispar. Het wordt een nachtvlinder die zowel 's nachts als overdag actief is. Grote hoeveelheden rupsen van de plakker kunnen een plaag vormen in bossen.
Die geel-witte vlekken zijn bij een Gevlekte groenuil wratten: ze steken uit. De vlekjes bij een Plakker horen bij het patroon van de betreffende rups, maar die hebben niet allemaal dezelfde kleuren - de ene is wat roder en de andere wat grijzer. Hier nog een foto: http://www.pyrgus.de/bilder1/lymantriidae/dispar_2rpe2010.jpg
(Lees meer...)
Toegevoegd op 20 juli 2018 12:17: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Ik zie op de rups twee keer een witgele vlek, kenmerkend voor de gevlekte groenuil.
Zie derde foto:
https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/galerij-vlinder/?&vlinder=710&fase=rups Waarom toch de plakker? (Min niet van mij)
SimonV
5 jaar geleden
Maakt dat uit voor het antwoord?
Ik kwam deze vraag tegen, waarschijnlijk bij laatste activiteiten.
SimonV
5 jaar geleden
Ik zie nu je aanvulling. Plus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding