Vliegen zijn moeilijk te vangen omdat ze zo snel en wendbaar zijn. Dit komt door de zintuigen van de vlieg.

Haren ... Het lichaam van de vlieg is bedekt met haren. Deze haren hebben een belangrijke functie. Met deze haren kan de vlieg 'voelen'. Met deze haren zal de vlieg niet alleen direct aanrakingen voelen, maar hij kan zelfs hele kleine veranderingen in de lucht waarnemen. Als je een vlieg probeert te pakken of dood wil slaan zal de vlieg de verandering in de lucht al waarnemen en wegvliegen voor je hem hebt kunnen pakken.

Ogen ... De vlieg heeft ogen die zijn opgebouwd uit heel veel kleinere oogjes. Dit maakt dat de vlieg geen scherp beeld van zijn omgeving heeft maar ze kunnen wel bewegende beelden waarnemen. Dit helpt ook mee aan de ontsnappingstechniek van de vlieg.

Chemoreceptoren ... Een belangrijk onderdeel van de vlieg zijn de chemoreceptoren welke op de poten zijn geplaatst. Hiermee kan de vlieg proeven. Wanneer de vlieg ergens op landt, dan kan hij meteen proeven om te kijken of hetgeen waar hij op zit eetbaar is of niet.

Poetsen ... Je hoort mensen wel eens zeggen dat vliegen schone diertjes zijn omdat ze zichzelf altijd wassen. Ze wrijven dan hun poten over elkaar en over het lichaam. Dit is echt niet het geval. Vliegen poetsen hun kop, poten en lichaam voornamelijk om de zintuigen schoon te houden zodat deze optimaal blijven werken.

Meest voorkomende soorten vliegen in Nederland ... Ondanks het feit dat er duizenden soorten vliegen zijn, zijn er drie soorten die het meest voor komen in Nederland. Dit zijn de Kamervlieg, Klustervlieg en Blauwe Vleesvlieg.