Wat voor insect is dit en zou het schadelijk zijn als het in mijn neus zou kruipen?

Ik zag dus net een of ander raar klein zwart vliegje in mijn slaapkamer, hij was denk ik een paar mm groot en het kon vliegen. Het was helemaal zwart. Ik probeerde het dood te maken maar omdat hij eigenlijk net te hoog zat viel die en nou weet ik dus niet waar die is en ook niet of die dood is, omdat het in mijn slaapkamer is vraag ik me af, zou het schadelijk als dat beest in mn neus zou kruipen en is de kans uberhaupt aanwezig dat het gebeurd? (Hij zat trwns op het plafond boven mijn bed dus kans is aanwezig dat hij op mijn bed is gevallen, en ik weet dus niet of ik hem goed raakte en die ook echt dood is gegaan bij mijn plet poging).

2 jaar geleden
in: Insecten
5.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Een beest kruipt niet zomaar in je neus
Amadea
2 jaar geleden
Zie ook https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/697663/beestje-neus-gekropen-slaap/ en https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/697291/stofmijt-neus-kruipen/

Antwoorden (1)

Welk beest het is kan men niet echt zonder foto zeggen.
Ik hou het dus bij 'klein zwart vliegje'.
Er kan altijd een dier in je neus eindigen.
Maar ...
je neus heeft haren om dingen tegen te houden die er niet in moeten komen.
je kan snuiten om het eruit te krijgen.

Zelf ben ik niet zo'n fan van het idee dat dieren in je mond of neus kruipen als je slaapt.
Vroeger zei men wel eens dat je 70 insecten en spinnen zo per jaar binnenkreeg. Dat is al lang ontkracht want mensen als ze slapen worden meestal wakker van het voelen van iets dat in neus/mond komt. Verder merken die beestjes ook wel dat ze in de buurt van iets groots warm komen ( waarvoor sommige al weggaan ) en dat er dan uit dat holletje nog adem uitkomt gaan de anderen nog wel verder. Als er als een insect daar in komt is het vrijwel altijd per ongeluk. ( vb tijdens fietsen met mond open )