Kunnen mieren verdrinken als het terras blank staat?

Mijn vader heeft het zwembad leeggegooid en het putje zat er onder dus het terras was (ong. 3 cm hoog) helemaal blank. Het bleef een tijdje liggen. En dus is mijn vraag of mieren verdrinken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Insecten
19.5K

Het beste antwoord

Mieren kunnen in ieder geval wel verdrinken. Ze hebben geen longen, maar kleine buisjes (trachea heten die) over hun lichaam waar zuurstof in komt. Als de buisjes door water worden afgesloten krijgt de mier geen zuurstof en gaat dood.

Als hun nest geheel onder water komt hebben de mieren inderdaad wel een probleem. Gelukkig komt het niet zo ver. De gangetjes tussen de tegels zijn heel smal (en niet zo als in bijgaande tekening) en het water komt er niet zo heel snel doorheen. En elke gang heeft zeer veel kleine zijgangetjes. Het duurt vrij lang voor het water alle gangen zou vullen. Tegen die tijd moet het water wel gezakt zijn.

Ik kam op de website van Noorderlicht een leuk artikeltje tegen over vuurmieren die zelf een soort vlot vormden bij hevige regenval. Dat is welliswaar niet ónder een terras, maar geeft wel aan hoe inventief mieren zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk dat je er een plaatje bij doet met bron ik snap het helemaal!

Andere antwoorden (2)

misschien een paar die verdrinken maar mieren bouwen onder de grond zo n gangenstelsel dat ze altijd naar een droog gedeelte kunnen als ze zouden verdrinken zou er geen mier meer zijn want als het regent lopen de gangen ook onder water
het is gewoon het instinct van de mier om extra gangen en kamers te graven voor deze gevallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pak eens een mier en gooi hem in het water. Als die blijft drijven of zwemmen dan is de kans al een stuk kleiner dat hij verdrinkt.