Zijn er meer katten die op hun staart gaan zitten? (zie uitleg)

Onze kat zit vaak, als hij gewoon op zijn kont zit zegmaar, met zijn voorpoten op het uiteinde van zijn staart. Het lijkt wel alsof hij dit bewust doet, want ik neem aan dat hij gewoon gevoel heeft in dat puntje van zijn staart! Zijn er meer katten die dit doen en zo ja, weet iemand ook waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (5)

In het puntje van de staart zit niet zoveel gevoel.
Pas als een de staart echt gewond raakt, doet dat pijn, maar verder voelt een kat niet direct dat een staart wordt aangeraakt op gestreeld.

Het is niet gewoon voor een kat om met z'n voorpoten op z'n staart te zitten.
Ik denk eerder dat het iets te maken heeft met de stand van de staart: Misschien dat de staart om wat voor reden dan ook wat minder buigzaam is, waardoor deze zich niet volledig rond het lijfje van de zittende kat buigt. En dat daardoor de kat (noodgedwongen) met de voorpootjes op de staart zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, onze kat voelt het altijd prima als je ook maar met één vingertje aan zijn staart zit :-P
Maar dat over die buigzaamheid zou wel kunnen, nooit over nagedacht.. Bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh en nog iets, hij zit ook lang niet altijd zo, hij kan ook "normaal" zitten zegmaar
Herkenbaar! Misschien om de warmte van de staart vast te houden? Of het voelt prettiger om de staart 'vast te klemmen' onder de pootjes, zodat de staart dan verder kan ontspannen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker, er zijn meer katten die op hun staart gaan zitten.
je moet daar geen speciale redenen achter zoeken, de kat is gewoon gewend zo te zitten.
ik heb hier vijf katten rondlopen, en zie dat ze allemaal zo hun eigen favoriete houdingen hebben.
moos zit graag op de kast, met z'n voorpoten op de vensterbank ernaast.
mij lijkt het geen fijne houding, maar hij houdt het gerust uren vol.
bassie trekt z'n achterepoten niet netjes onder zich, maar zit erbij als een konijn, met een achterpoot naar links, en de ander naar rechts.
het zijn kleine persoonlijkheden die we in huis hebben gehaald, met hun eigen eigenaardigheden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Mijn kat doet dat ook. Bij voorkeur wanneer hij op de betegelde vloer in de keuken kijkt naar wat ik doe.
Ik heb het idee dat hij dan minder snelle 'koude voeten' krijgt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook ik zie het mijn kat wel eens doen.. Heb zelf een langharige kat dus of die echt op de wortel van de staart zit of op de haren is soms wat lastiger te zien maar ik zie hem dit alleen doen waneer die op een harde (koude) ondergrond zit. heb het hem bv nog nooit op een kussen zien doen.
dacht ook altijd gewoon van ach hij zal wel niet stil wille staan op de koude ondergrond
Perslot van rekening heb ik zelf ook niet voor niks sloffen aan ;)
zelf heb ik er nooit iets achter gezocht.
zo lang hij ze nagels niet in eigen staart zet mag hij er van mij op staan hoor :P