Konijn duikt onder de bank, wat kan ik er aan doen?

voor mijn vriendin heb ik een konijn gehaald, op schoot is ze best tam, zindelijk, en bijt niet. maar zodra ze los op de grond loopt peert ie m vaak direct onder de bank, ik vind dit niet zo'n probleem, maar als je weggaat en ze is nog niet uit zichzelf terug in de kooi word het problematisch, wat zich uit door met een Swiffer (©) onder de bank haar te pakken te krijgen. zelf dacht ik eraan om iets met hout onder de bank te maken zodat ze r niet onder komt ( is ook handig hoef je er niet schoon te maken ) heeft er iemand anders nog ideeen over? op snoepjes komt ze wel op af maar zodra ze het heeft neemt t ook direct de benen.

handige en overzichtelijke site trouwens!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (5)

misschien zoekt hij een beschutte plek
maar voor haar een apart hokje met een dicht dak waar ze zich wel terug mag trekken als ze los is
waarschijnlijk gaat hij van angst onder je bank zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kerstdagen komen er aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WHAHAHAHAAAAAAA geniaal, jammer dat ik nog niet op de like button mag klikken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flappie:-(((
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja vreemd he.
het hele jaar hebt ze er een grote bek over.
komen kerstdagen er aan, en bijna iedereen wil wild op het bord.
snap het niet.
dan is het nog vaak gekweekt wild ook.
Heb ik ook met mijn cavia hoor. Zulke beestjes zoeken altijd een beschutting, voor de veiligheid. Dit is hun instinct, in het wild is er veel gevaar, en daarom beschutten ze zich zo.

Wat je eraan kan doen, is de grenzen bepalen. Neem je konijn en zet hem op de vloer, blijf bij je konijn. Gaat hij te ver, hou hem dan tegen. Zo onthoud ie zelf tot waar ie mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is het instinct van je konijn, die heeft graag een dak boven zn hoofd, een veilige lage ruimte, vooral als hij zich nog wat onzeker voelt, omdat hij misschien nog niet zolang bij jullie woont. je eigen oplossing, iets maken waardoor hij niet onder de bank kan, is het beste, want anders gaat hij er toch steeds weer terug onder en misschien bouwt hij er op de lange termijn zelfs een holletje of gaat er aan de bank knagen. dus, de bank afgesloten maken en zorgen dat hij in de kamer nog wat andere opties heeft. haal bijvoorbeeld eens een kartonnen doos bij de super en vul hem met oud papier, dat zal hij erg leuk vinden. een houten kistje of een rieten mand is ook leuk voor hem. wat ook helpt is iets te knagen zoals een wilgentak, die je dan midden in de kamer legt. zo leert je konijn dat hij midden in de kamer kan zitten en dat dat niet eng is. hoe langer hij bij jullie is en hoe vaker je hem kleine snoepjes uit je hand geeft, hoe relaxder hij wordt. tot slot, leg een deken oid over een kant van zijn hok, een klein beetje maar, zodat hij een afgesloten kant heeft waar hij zich terug kan trekken.
kijk ook eens op www.konijnenbelangen.nl. een leuke site over konijnen, hoe ze werken en wat je er allemaal mee kan doen.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste: konijnen zijn z.g. "schemerdieren" dit houdt in dat ze het actiefst zijn in de (hele) vroege ochtend en in de (late) namiddag. 's Nachts slapen ze en overdag zijn ze wel wakker, maar liggen of zitten ze het liefst
ergens beschut (!) zonder veel te doen. Daarnaast zijn konijnen, en dan zeker de voedsters (=de vrouwtjes) gezelligheidsdieren. Ze leven in groepjes. Je hebt het konijn gehaald zeg je. Nog niet zo lang gelden dus? Zij/hij kent jullie dus ook nog niet zo lang en daarom zal ze/hij overdag zo veel mogelijk de beschutting zoeken. Wordt ze/hij wat zekerder van haar/zijn zaak dan zal het dier ongetwijfeld wat meer contact gaan zoeken met mededieren en daarbij - bij gebrek aan beter....- jullie als grote "konijnen op twee poten" gaan aanmerken.
Af en toe onder de bank zal dan nog wel eens voorkomen maar, zeker wanneer het een beetje een nieuwsgierig konijn is, dan zal het vaker "zichtbaar" zijn. Daarbij is het dan weer zo dat rammelaartjes (= mannetjes) meestal meer "durven" dan vrouwtjes. (Bij konijnen wel te verstaan) Mannetjes willen ook nog wel eens (net als een kater) "sproeien". Je kunt een mannetjes konijn daarom laten castreren bij de dierenarts., dan wordt dat minder/houdt dat op. Nu ik toch bezig ben: Pas op met te veel snoep, huiskonijnen hebben ook neiging tot dik worden. Dan als laatste nog: Hooi is een absolute MUST voor een goede darmwerking. Op water en hooi kan een konijn een tijdje goed overleven. Het is een dier waarvan het darmstelsel in beweging MOET blijven.