Kieskeurige jaloerse kat, wat kan ik hem geven?

Ik heb 2 katten, de een is "normaal" (wist niet hoe ik dit anders moest verwoorden) de ander lust niks en is jaloers op de ene, want hij krijgt altijd lekkers, maar ik lust het niet. Dat idee hebben we

We geven ze wel eens kattenmelk, dat lusten ze beiden, Maar als we ze snoepjes of maaltijdzakjes geven eet de ene alles op en de andere ruikt er even aan, kijkt me aan, en gaat elders slapen. Vervolgens doet hij de hele dag kattig tegen zijn broertje, en negeert ons volkomen.

Wat kan ik proberen? Ik wil ze beiden wat geven wat ze lusten. Wat me wel opvalt is dat ze beiden gevallen vlees lekker vinden (gevallen vlees is dus ook echt gevallen vlees, als we wat koken en er valt wat). Maar is dit wel goed voor mijn diertjes? En zijn er andere ideeën?

Dankuwel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

vlees is uitstekend voor je katten, maar liefst rauw.
wat brokjes betreft zou je exigent van royal canin kunnen proberen, dat is speciaal voor kieskeurige katten.
ze krijgen het hier als snoepje.

verder is niet iedere kat op eten.
misschien maak je je kieskeurige kat helemaal bij met een kroeltje, een borstelbeurt, of een speelkwartiertje.
geef hem eens wat meer andere aandacht dan qua eten.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een therapietje bij Lieneke. Zie een paar vraagjes eerder vandaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
lieneke? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry! RRRRRRRieneke! (Is trouwens meteen een suggestie voor jouw bedrijfje: RRRRRRRieneke)
Rieneke1
13 jaar geleden
plusje voor de lach :)
Katten zijn door de regel kieskeurig en hebben ook uitgebalanceerde voeding nodig.
Toch zijn er wel wat mogelijkheden. Zo eten de angora`s van een kennis van me veel eendagskuikens (ingevroren).
Wat je kunt doen is iets zoeken en proberen wat de moeilijkste eet en dat dan ook aan de ander geven.
Een beetje afwisselen met wat bokjes, of vis.
Je kunt ook een paar brokjes met vlees vermengen en de concentratie brokjes beetje bij beetje opvoeren totdat ze ze ook zo lusten. Heb wel geduld en doe het in rustige stapjes en uitgespreid over langere periode. Door brokjes met wat jus te vermengen (in het begin) kun je hun eten ook aantrekkelijker maken. Waar je erg mee op moet passen zijn te veel zouten en dat ze niet te veel vet en slechte eiwitten binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een kieskeurige katje :)

Misschien is het een idee om hem eens op je schoot te nemen en hem wat te kroelen en als hij dan ligt te genieten van je aandacht kijk dan of je hem kunt verwennen met iets lekkers. een stukje kaas vinden ze over het algemeen allemaal wel lekker.

succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik had ook zo'n kieskeurige kat (is inmiddels overleden), ik noemde haar dan ook Cleopatra, omdat madam altijd op haar wenken bediend wilde worden ;-). Zo dus ook met brokjes en let wel ik had er ook nog een allesvretende kater bij. Ze krijgen van mij in een aparte ruimte eten. Als madam het niet beliefde, pakte ik het weg en zette het natvoer in de koelkast. Later staat ze bij de koelkast te miauwen en weer zelfde verhaal. Maar ze kreeg wel honger. Ik heb dit heel lang vol moeten houden, maar dat apart eten geven ben ik wel blijven doen. Uiteindelijk vraten ze beiden het goedkoopste merk. Cleopatra is 15 geworden en Molly 17. Aan de voeding niks op aan te merken dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de katten beter gescheiden eten geven. Samen eten kan bij katten tot stress leiden.
De voedselvoorkeur van katten hangt vaak samen met wat in hun kittentijd te eten hebben gehad. Je verandert er in de regel op latere leeftijd niets meer aan.
Een kat is een obligaat carnivoor, een echte vleeseter dus. In de natuur eten ze rauw vlees. Gekookt vlees kan best, maar er moet geen zout aan toegevoegd zijn. Ook is het niet goed om alleen spiervlees te geven, daar krijgen ze op termijn tekorten van.
Voor meer informatie zie barfplaats.nl, en hier http://www.felinewelfarefoundation.org/welfare/health/voeding/.
De kat die niks lekkers lust is echt niet jaloers op de andere. Kattig doen na voeding heeft ook niets met de voeding an sich te maken. Wel kan het zijn dat de kat honger heeft. Katten eten van nature 15 à 20 keer per dag; na drie uur is hun maag leeg. Veel katten in Nederland hebben dus het grootste deel van de dag honger.

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige