kun je een konijn met iets insmeren/spuiten tegen vliegen?

Het gaat om een oud konijn, wordt in tegenstelling tot zijn jongere collega's belaagd door de vliegen. Hij wordt elke dag gecontrolleerd en goed schoongehouden maar na de ervaring van één konijn dat half door de maden is opgegeten, zit de schrik er goed in dus we willen de vliegen zo ver mogelijk weg houden. Kun je ze met iets insmeren (zoals wij anti-mug smeren bijv). Hij zit in een hok in de tuin en mag ook op het gras lopen. Naar binnen is geen optie

amigo
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

niets spuiten haal bij het kruidvat een blik uierzalf
smeer het konijn hiermee in ..het klinkt gek maar t is vliegwerend

Toegevoegd na 5 minuten:
Duidelijk is dat het gaat om een gele ontsmettende zalf, die wonden en kloven geneest en verzacht. De zalf is vliegwerend. Uierzalf is zo samengesteld dat het een uitermate goede bescherming geeft aan de huid. Doordat de zalf niet verwijderd wordt door vocht, houdt het de huid soepel en geeft daardoor ook een goede bescherming tegen weersinvloeden zoals regen, wind of sterke zonnestraling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
met veel dank van mijn moeder, want het was haar vraag. Al die later genoemde dingen had ze al gedaan maar die vliegen waren echt heel hardnekkig en die spuitbus gebruikt ze wel voor op de rug van het beest maar dat is dus niet genoeg. Omdat de huid plaatselijk (door het wassen wat soms nodig is) ook wat rood zag lijkt dit haar DE oplossing. Niemand, ook de dierenarts had hieraan gedacht dus terecht en met STIP het beste antwoord voor ons probleem

Andere antwoorden (4)

Er zijn voor Cavia's en konijnen anti vliegen stickers,

http://www.karinasdierenwebshop.nl/a-12700233/zomer-en-tuin-artikelen/vapona-anti-vlieg-stickers

Maar je zou ook met een stuk oude vitrage de vliegen weg kunnen houden. Bij veel overlast eventueel zelf een hor maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is ook nog een anti vliegen spray voor paarden in de handel, te koop bij boerenwinkels en winkels voor de ruitersport. Nadeel hiervan is dat je elke dag moet sprayen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er is een middel tegen maden in de handel: Anti-Myasis van Beaphar, je kunt dit in een dierenwinkel kopen. Je spuit dit op de buik van je konijn en dit moet ervoor zorgen dat je konijnen maden-vrij blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overleg eens met de dierenarts,asiel..een schoon hok,heeft weinig vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook een cd ophangen bij aan de kooi. Door de schitteringen blijven vliegen schijnbaar ook weg.
succes!