Oppas hondje is voor veel dingen bang , hoe ga ik dit aanpakken ?

Ik heb al wat gelopen met het hondje en heb gemerkt dat hij naar veel dingen blaft zoals een kat een schaap ook naar mensen en zo te zien is het onzekerheid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Rust, rust en nog eens rust is het meest belangrijk voor een bange hond.
Als een hond bang is voor een vuilnisbak of vuilniszak die wappert in de wind, neem dan een beetje afstand, loop er ruim omheen en leidt hem af met het speeltje dat hij het leukst vindt.
Dit moet gebeuren voordat de angst zich manifesteert.

Eenmaal bang is een hond niet meer te lijmen. Bange honden kan je ook niet belonen. Je moet de hond leren lezen en voordat de angst toeslaat moet je iets geruststellends
met hem doen. Aandacht vragen, een bal uit je zak halen en opgooien, tegen hem glimlachen.

Honden zijn zeer gevoelig voor mimiek, veel meer dan voor woorden. Daarvoor moet hij naar je kijken.
Kalmerend en rustig tegen hem praten werkt ook, dan maakt het absoluut niet uit wát je zegt, maar hoe zacht en geruststellend je praat. Niet troostend of meewarig, maar positief en blij.

De uitlaatrondes niet verkleinen en verminderen, maar weten wat hij langzamerhand aankan en dat uitbreiden. Bij schrik stilstaan en wachten op een licht herstel, daarna de weg vervolgen of even een klein beetje wijzigen.

Zelf moet je je absoluut rustig gedragen, maar ook rustig zijn, inwendig. Iedere aarzeling bij jou zal de hond direct signaleren. Je hoeft een hond niets eetbaars toe te stoppen als beloning, positief gedrag is veel meer belonend en geeft meer vertrouwen in de baas en in zichzelf.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je zegt dat de hond bang is, dat moet je ook kunnen zien aan de lichaamstaal. Heeft hij de oren plat naar achteren en de staart laag?
Oren naar voren en staart hoog duidt op dominantie. Ook dan kunnen ze naar mensen, dieren en dingen blaffen, maar heeft het een andere oorzaak dan angst.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja de oortjes zijn naar achteren naar mijn mening is het beestje niet goed gesocialiseerd afleiden lijkt me ook een goede tip +

Andere antwoorden (3)

Ik zou dat allereerst aan de baas vragen voor wie je oppast, die zal dat gedrag vast herkennen.

Je zou iedere keer een standje (rukje aan z'n riem of zo) kunnen geven en als hij dan stopt een kleine beloning geven. Niet te veel want een hond is snel te dik. Ook kun je misschien de situaties vermijden in het begin, door met hem in een bos te lopen waar geen schapen en minder mensen zijn. De hele omgeving is waarschijnlijk nieuw voor 'm en daar moet ie langzaam aan wennen.

Ik heb mijn honden al 7 jaar, maar als de overbuurvrouw een dekbed buiten hangt, blaffen ze daar tegen. Dat hoort daar niet is hun gedachte.

Hopelijk gaat het steeds beter en zo niet dan kun je een hondentrainer om extra advies vragen.

succes!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het baasje heeft me al verteld van het gedrag en zij willen het zoveel mogelijk vermijden door hem maar 2x op een dag uit te laten en dat lijkt me niet goed hoe moet je een rukje geven ,naar voren of naar achteren
paulus811
13 jaar geleden
Een hond moet 4x per dag naar buiten en het gedrag vermijden door hem dan maar 2x uit te laten is echt niet goed. Gelukkig vind je dat zelf ook. Sjaan hieronder corrigeert me terecht, maar wat ik bedoel is dat je de hond zoveel mogelijk bij je houdt en zorgt dat jij altijd in zijn vertrouwde nabijheid bent. Daardoor is hij ook minder afgeleid en voelt ie zich veilig. Dus niet aan z'n kop trekken (want dat is niet wat ik bedoel, bedankt Sjaan) maar hem bij je houden en de plekken vermijden als dat kan waar hij op reageert. Als je langere tijd op de hond moet passen kun je overwegen een hondencursus te volgen, eigenlijk bedoelt voor puppies maar je leert er veel over hondengedrag.
Ivana
13 jaar geleden
Hondencursus is voor iedere leeftijd. Je kunt instromen op het niveau waarop de hond zich bevindt. Alleen een puppiecursus volgen is super weinig als je nog nooit een hond tot drie jaar hebt opgevoed.
Puppiecursus is voor de socialisatie ten aanzien van andere rassen en voor de onderlinge rangorde en het zich leren gedragen. Pas met 6 maanden zijn honden in staat wat complexere commando's te leren zoals: blijf, volg (aangelijnd en los) zoek enz. Als je iets meer met je hond wilt bereiken is een cursus of vier toch wel het minst.
NIET aan zijn riempje rukken zoals paulus zegt, dat is iets wat hij niet zal snappen.
Het beste is om dit negatieve gedrag te negeren, hoe moeilijk het ook is.
NIet zeggen, van ah joh, niks aant handje, kom op, nee gewoon doorlopen.
JIj bent de "roedelleider" en hij zal jou moeten volgen en als hij ziet dat er niks is om bang voor te zijn, dan leer je het hem zo af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzekere en bange honden kunt u beter niet vertroetelen, ook al gaat dat tegen uw gevoel in. Ook hier verschaft consequent optreden duidelijkheid naar de hond. Een hond is bang omdat hij niet weet waar hij aan toe is. Als hij eenmaal door uw consequente optreden weet wat wel en niet mag, zal de angst langzaam verdwijnen en krijgt hij meer zelfvertrouwen.
Door emotionele reacties van onzekere honden te negeren gaan deze verminderen. Geen aandacht schenken aan bang en ongewenst gedrag, maar belonen als hij wel flink en rustig is werken het snelst !