Waarom zou je je hond willen wassen?
Behalve als ze in rotte vis heeft liggen draaien, zou ik haar met rust laten. En zeker geen dingen gaan doen die haar geur beinvloeden, of die veel onrust kunnen geven tussen haar en de jonkies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou met wassen een aantal dagen wachten, je kan wel de achterkant wat wassen met een washandje en wat water, en niet de tepels, toen onze hond pups had heb ik haar achterkant na 3 dagen gewassen, omdat het toch behoorlijk ging rieken, en gewoon met een washandje en water, ze was nog blij ook..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het moedertje door de bevalling erg vervuild is geraakt , kun je haar het beste wassen met speciale hondenshampoo en goed uitspoelen (warm water(!)
en daarna droogfohnen(NIET TE WARM), zodat ze zo snel mogelijk haar pupjes kan zogen en verzorgen.
Verder tot zeker twee weken na het baren het moedertje NIET wassen, zonder een dwingende noodzaak.
Als ervaren fokkers heb je nu de info uit de eerste hand.
We hebben veel netsjes gehad en zelf gehaald en verzorgd.
Alles is boven verwachting gegaan dus is het een werkende procedure.
Weest zeer voorzichtig met het moedertje als ze na de bevalling gewassen moet worden, de liefde en koestering als ware het een pasgeboren baby is niet verkeerd.
Het diertje heeft een enorme prestatie geleverd en heeft
goede liefdevolle verzorging meer dan verdiend.
Wij hebben de ervaring dat ze het ook prettig vind na de bevalling -indien nodig- lekker gewassen te worden.
Verder is het verstoren van het nest uit den boze, tenzij noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is te wachten, want de geur van de hond zou verminderen voor de puppy's