Deze vraag is wellicht eens gesteld denk ik, maar heb het met trefwoorden niet kunnen vinden (zie extra uitleg):

Hoe wordt voedsel voor huisdieren getest? Je ziet dat weleens met Whiskas en Cesar reclames hoe smeuïg en compleet met groente en vitamines het klaargemaakt is blabla. Ik schaam me niet om te zeggen dat ik ooit weleens uit nieuwsgierigheid een droog hondenbrokje geprobeerd heb; het is niet te vreten lol. Maar hoe zit het bijvoorbeeld ook met voer voor konijnen etc. Kortom hoe weten we wat goed voer is voor een dier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die testen worden gedaan door ethologen (gedragsdeskundigen) die kijken naar wat een hond of kat kiest als er keuzes zijn.
Verder wordt er niet veel getest. Honden en kattenvoer is slachtafval, vermengd met een hoop bloem, graanafval en andere reststromen uit de levensmiddelenindustrie.
Wat een konijn lekker vindt is duidelijk. Een konijn is een knaagdier en die geef je granen, waar je al of niet brokjes van perst.
Bij commercieel gehouden dieren, zoals koeien, wordt zeer uitvoerig onderzoek gedaan (bijvoorbeeld door de landbouwhogeschool) om te zien hoe ze het meeste voer in zo'n dier kunnen krijgen.
Veel mensen denken dat landbouwhuisdieren weinig krijgen, maar het ligt juist andersom. Het probleem is doorgaans dat "we" er niet genoeg voer in krijgen.
Een koe maakt zoveel melk, dat zij niet voldoende ruwvoer kan opnemen om die melk te maken. Dat moet aangevuld worden met krachtvoer ( zaden, vruchten, melasse, citruspulp etc ).
Maar bij te veel krachtvoer, raakt de pensflora van slag en wordt de koe ziek. Dit is een serieus probleem bij de rundveehouderij. Om die redenen wordt sperma vanuit Amerika ingevoerd, waardoor grotere koeien gefokt kunnen worden die meer ruwvoer kunnen verwerken.

Kijk voor de grap ook eens naar de prijzen van sommige van deze producten, zoals Cesar en Whiskas en zo.
Vaak net zo duur of duurder dan vlees wat je voor mensen koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn mensen die er voor betaald krijgen om zoiets te bestuderen. De tegenwoordige huisdieren krijgen daarom ook een vel gevarieerder dieet dan hun voorouders.
Vroeger at bij mij thuis de hond met de pot mee. Dit is heden ten dage bijna onvoorstelbaar. In de brokken zit alles wat een hond c.q. kat c.q. konijn nodig heeft. ze groeien er goed van, hebben een glanzende vacht en poepen zoals de natuur het bedoeld heeft.
En dat alles, dankzij uitgebreide studies en ervaringen.
(Gelukkig is dit niet gesubsidieerd).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het van vroeger dat we onze hond restjes gaven van ons eten. Ondanks het vele bewegen werd ze inderdaad helaas wel wat dikker. In deze tijdsgeest met gezond leven zijn ook huisdieren allang aan de beurt. Bestuderen is toch wat algemener. Ik heb dus ooit een hondenbrok proberen te eten en vraag me ook qua smaak af wie dat test. Huisdieren zijn eigenlijk niet zo moeilijk daarin want ze vreten -als je ff niet oplet- ook van de straat. Vandaar dat ze smullen van menseneten, omdat de geur en smaak simpelweg onweerstaanbaar is, maar andersom vinden we hun voer goor. Het komt er uiteindelijk toch op neer dat gewone mensen lollige smaaktests doen wat dieren precies verorberen zoals de 2de link van het antwoord van Hippo. Bedankt voor de toelichting!
Dieren hebben een andere smaak dan mensen, mijn katten worden wild als ik zo'n zakje natvoer opentrek, ik walg van de geur.
Die reclames zijn vaak onzinnig: alsof een kat iets zou geven om een plukje peterselie op z'n voer... (Bieslook zou die ene van mij dan weer wel waarderen ;p)

http://www.worldofdani.com/keuzedierenvoer.htm geeft info over de inhoud.

http://www.spunk.nl/index.php?nav=51&intArticleId2=1067619297515 is een verslag van een kattenvoertest, maar dan niet door katten...

Ik neem aan dat bij de samenstelling van voer uitgegaan wordt van wat dieren in hun natuurlijke omgeving eten (en ja, dan kun je je dus afvragen waarom er wel de smaken lam, kip, rund zijn voor katten, en niet muis, goudvis, mus, kikker).

Voor droogvoer zal ook meespelen dat het goed moet zijn voor de tanden (zodat konijnentanden netjes afslijten zoals dat hoort, en tanden van andere dieren een beetje schoon blijven).
Natvoer moet er ook voor de baas aantrekkelijk uitzien, en smeuïg inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele leuke toelichting! Die takjes peterselie en bieslook is uiteraard om het aantrekkelijker te maker voor de koper, het baasje. De hond of kat kan het hoogstwaarschijnlijk geen bal schelen. De 2de link is erg amusant en tegelijk zum kotzen. Het is apart dat wij tegelijkertijd alles voor onze huisdier over hebben zodat ze een goed leven hebben en dat wij hun eten als zodanig vrij goor vinden. terwijl zij ons eten ook lekker vinden. Zoals in de extra uitleg heb ik me nooit gewaagd aan nat voedsel haha! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Try before you die:-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de tweede link.
Ik weet alleen dat bepaalde merken katten- en hondenvoer worden getest bij het Waltham-instituut in Engeland, zie www.waltham.com. Waarschijnlijk zijn er meer van dat soort instituten. (Van de katten in Waltham weet ik dat ze een goed leven hebben, ik denk beter dan menige huiskat.)
Ook zijn er aan universiteiten mensen die gespecialiseerd zijn in voeding voor huisdieren, zoals prof. Wouter Hendriks van de Universiteit Wageningen.
Voeding voor huisdieren moet voldoen aan strenge regels, net als humane voeding. Tegelijk wordt er wel voeding voor huisdieren verkocht waarvan je je kunt afvragen of het wel gezond is omdat er niet in zit wat een dier nodig heeft. In Whiskas-brokjes en andere goedkope merken zijn koolhydraten het belangrijkste bestanddeel, terwijl een kat een vleeseter is. En er zitten groentes in, terwijl katten die van nature niet eten. Die groentes zitten erin omdat wij menen dénken dat dat gezond is voor een kat, en dus verkoopt het beter.
Wil je meer weten over wat goede kattenvoeding is, dan kun je terecht op www.felinewelfarefoundation.org > welfare > gezondheid > voeding.

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de volgende link.
http://www.gmpplus.org/lmbinaries/gmp+_fsa_b8_(2008)_nl.pdf