Mag je een paard in je tuin houden binnen de bebouwde kom van gemeente Velsen?

Wie weet of dit mag en wat de regels zijn ivm mest opslaan en afvoeren.Het zou alleen voor de winter periode zijn, in de zomer gaat het paard naar het land. Het paard zou op vlas komen te staan.

We wonen al 10 jaar op dit adres en hebben kippen en konijnen in de achtertuin.De buren hebben hier geen overlast van. Vaak weten mensen niet eens dat wij kippen hebben....

Alle antwoorden / tips zijn welkom!

Mvg,

Paardemeisje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (4)

Binnen de bebouwde kom mag je in een tuin geen paarden houden.
13 jaar geleden
In de woonwijk waar ik woon (een stad in het Noorden des lands) heeft een tijd iemand een poney in de tuin gehad.
Ik zou het gewoon doen. Het is namelijk niet verboden dieren ( en een paard is een dier dus) in de eigen tuin te hebben al zijn er wel regels over dierenwelzijn en overlast natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons mag het wel en wij doen dat ook!!
Het vereist wel veel zorg, elke dag nieuw hooi en stro, Een schuur met een rubbermat, goede schoonmaak en afvoer van urine en mest.
We hebben zowel de dierenbescherming als andere instanties langs gehad maar hebben op VOORHAND door dierenartsen de zaak laten bekijken , advies gevraagd en laten keuren.
Tevens hebben we onze pony (klein paard als HUISDIER laten registreren, het mag dus NIET geslacht worden.
Wanneer je de zaken goed voor elkaar hebt en bereid bent per dag ongeveer een uur (!) te besteden aan schoonmaken, daarnaast met het paard gaat lopen enz.
is er wellicht geen beletsel.
Alle instanties gingen niet alleen akkoord maar de controleurs hebben ons ook een 10 gegeven voor de aanpak, behuizing, zorg en gezondheid/tevredenheid van ons paardje. Deze eer komt mijn vrouw toe, die alles bedacht en uitgevoerd heeft.
Wellicht zit de clou in het laten registreren in je paard als huisdier, zolang je dat niet doet valt het onder vee en daarvoor is mogelijk een vergunning nodig.
Ik weet niet hoe groot je paard is maar ik neem aan dat het een pony zal zijn, wat een verzamelnaam is voor alles wat kleiner is dan wat men paard noemt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van wat er precies in Velsen geregeld is over paarden-aan-huis. En dat vind je in de APV, de Algemene Plaatselijke Verordening:
http://typo3.velsen.nl/verordeningen/doc/algemene-plaatselijke-verordening-gemeente-velsen-2001-6-2-2007-2/
Artikel 2.4.18 lijkt me wel wat. Anders even het gemeentehuis bellen.