Een nieuw katje kopen, wat voor geslacht is het beste voor bij een kater?

We hebben een speelse gemakkelijke (allemansvriendje) ex-kater van 7 en we willen graag nog een katje. Wat is het beste? Een heel jong diertje of juist een oudere, en dan een mannetje of een vrouwtje?
En kunnen ze dan gelijk bij elkaar, of moeten ze eerst apart worden gehouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat _koop_ je toch niet? Je haalt er eentje op bij 't asiel of neemt er eentje over via zo'n briefje uit de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat bedoel ik ook. Het maakt mij niks uit wat voor ras en uit welk nest, al ie zich maar gelukkig hier voelt. En soms vragen mensen een vergoeding. En in een asiel koop je toch echt een kat. En dan wil ik daar best voor betalen.
Maar dat doet er helemaal niet toe.

Het beste antwoord

Lastig als iedereen een ander antwoord geeft. Nu weet je nog niet wat het beste is. Ik geef liever geen antwoord uit ervaring, want wat bij mij goed gaat hoeft niet bij jullie goed te gaan. Elk dier is namelijk anders, maar ook elke eigenaar en elke omgeving. Het beste kan je er wetenschappelijke boeken bij pakken of advies vragen aan gedragsdeskundigen. Die spreken natuurlijk ook voor een deel uit ervaring, maar niet slecht van hun eigen katten, maar van de vele katten die zij in hun praktijk hebben.

Gekeken naar het natuurlijk gedrag van katten is het beter om er een poes bij te nemen. En dan het liefst eentje van ongeveer dezelfde leeftijd. Zoals hier ook te lezen is zeggen mensen dat er dan domininatieproblemen onstaan. Dat kan bij katten niet, katten kennen geen dominantie. Het is mogelijk dat de ene kat wat zelfverzekerde is dan de andere, maar dominatie is het niet. Bij dominantie zou namelijk 1 kat altijd en overal de baas zijn, zoals bij honden, die een duidelijke rangorde hebben. Een kat die in de tuin de baas is, kan in huis niets te vertellen hebben.

Qua acceptatie gaat een oudere kat ook beter. Zou jij er al 50-plusser op zitten te wachten om een wildvreemde puber in huis te nemen? Dan heb je toch liever iemand van je eigen leeftijd? Zo is dat bij katten ook. Er zijn uitzonderingen....... maar over het algemeen gaat het beter om leeftijdsgenoten bij elkaar te zetten.

Katten meteen bij elkaar zetten is het slechtste wat je kan doen. Stel je voor dat er een wildvreemde meteen de eerste dag dat hij bij jou in huis komt wonen naast je in bed gaat liggen.......ik leer iemand eerst even rustig kennen.

katten mag je niet met mensen vergelijken, maar in sommige gevallen lijken ze meer op ons dan we denken.

Een paar goede tips:
Het boek de Kleine Kattengids van Elles Nijssen, de boeken van Vicky Halls en de website kattengedragstherapie.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wij hebben altijd 2 katers gehad, ging er 1 dood dan kwam er een nieuw jong katertje bij.
Dat heeft nooit problemen opgeleverd en ze kwamen altijd direct bij elkaar.
Bij onze laatste kater kwam een poes en ook dat ging goed.
Dus in principe maakt het niets uit, eerst grommen ze misschien wat naar elkaar maar dat is heel snel over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het katje hoeft niet heel jong te zijn, maar jonger dan een maand of drie is voor de kater gemakkelijker te accepteren, wordt het veel ouder dan kan de acceptatie moeilijker verlopen. Katers accepteren vaak gemakkelijker een andere kat dan poezen.
Apart houden is zeker niet aan te raden; er kunnen tussen oudere dieren wel schermutselingen ontstaan, maar die ontloop je dan toch niet.
Belangrijker is dat je je aandacht over beide katten gelijkwaardig verdeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze ervaring is dat een poesje makkelijker gaat dan een kater erbij maar ook dat is goed gekomen. Beide kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou er een jong katertje bij zetten.
naar mijn ervaring zijn katers vaak wat gemoedelijker, en zijn veel poezen wat pittiger.
een kitten wordt vaak zonder al te veel gemor geaccepteerd, en die houd ik dan ook niet apart.
mocht je kiezen voor een wat oudere kat, dan zou ik ze zeker in eerste instantie apart houden, en heel geleidelijk aan elkaar laten wennen.
de raad om katten het maar uit te laten vechten is een heel slechte.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit keer ben ik het niet met je eens. Wat betreft het eerste gedeelte dan. Een oudere kat zit vaak niet te wachten op zo'n jong ding in huis. Ik zou dan ook een kat adviseren van dezelfde leeftijd. Uit ervaring spreken heeft geen zin, want we weten helemaal niet hoe het karakter is van de kat die ze nu al hebben. Misschien is dit wel een oude bromsnor.......die zit al helemaal niet te wachten op een jong katertje.
Rieneke1
13 jaar geleden
7 is nog bepaald niet oud, en vraagstelster geeft aan dat het om een speelse en gemakkelijke kat gaat, vandaar dit antwoord.
Poesjes zijn huiselijker , blijven dichter bij huis. Katertjes gaan meer op jacht , achter de vrouwtjes aan en dus vaker van huis. Ik heb 6 katten waarvan 2 vrouwtjes en die zijn altijd in de buurt , de katers zijn soms pas laat thuis zo-niet de volgende ochtend pas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste een poesje nemen van ongeveer gelijke leeftijd, dat geeft de grootste kans op een geslaagde combinatie. Twee katers kan ook, maar dan heb je meer kans dat het niet goed gaat. De katten direct bij elkaar zetten is het meest onverstandige dat je kunt doen; katten zijn sociale dieren maar een vreemde kat wordt aanvankelijk beschouwd als de vijand. Het hele proces van aan elkaar wennen duurt minstens een paar weken. Ik heb er een artikel over geschreven dat in het huidige nummer van kattenblad Majesteit staat (aug/sept 2010). Ook mijn boek Kleine kattengids (uitgeverij Terra) vind je meer informatie. Succes!

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt af van zijn sexuele voorkeur zou ik zo denken. Als ik een kater was zou ik liefst een poesje voorgeschoteld krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er het beste een katertje bij zetten. wel natuurlijk eerst aan elkaar laten wennen, door het katertje in een kattenbox in de kamer te zetten. dan kunnen ze aan elkaar ruiken en aan elkaar wennen. Pas na een paar dagen kan je ze los in een kamer doen, maar je moet er dan wel zelf bij blijven. Als je de katten aandacht gaat geven, geef dan eerst de oudere kat aandacht en dan pas de kitten. Zo ook met eten geven....eerst de oudere kat eten geven en daarna pas de kitten. zo word de oudere kat niet jaloers en zal hij de kitten niet aanvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze ervaringen zijn:
1. Neem een jong katje erbij, die zal de oudere als baas accepteren. Anders krijg je strijd.
2. Ex-kater met ex-kater gaat goed (2x ervaren)
3. Poes-Ex kater gaat slecht (2x ervaren).
Trouwens gelijk bij elkaar zetten. Lees trouwens eens iets over de Somali kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist niet gelijk bij elkaar zetten. Lees het boek De Kat van Vicky halls maar. Daar staat het allemaal in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moest eens weten hoevaak het kitten in huis de baas is. Door katten gelijk bij elkaar te zetten krijg je juist strijd. Lees zelf anders eens iets over kattengedrag. Bijvoorbeeld op de site kattengedragstherapie.nl of het boek de Kleine kattengids. 4x een ervaring is geen basis voor een advies. Ik baseer mij liever op wetenschappelijk onderzoek en ervaringen van mensen die al jaren het gedrag van katten bestuderen zoals Elles Nijssen, Marcellina Stolting, Vicky Halls.........en vele gedragswetenschappers. Die zeggen toch heel wat anders.