Een ratje of een Valkparkietje?

ik mag eindelijk een huisdier van me ouders! maar nu weet ik niet of ik een valkparkiet of ratje wil :S ik zoek een huisdier waar ik wat mee kan doen maar ja ik moet wel gwn naar school doordeweeks. weten jullie het?? Andere adviezen zijn ook welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je niet adviseren, maar heb wel een vraagje aan jou.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een valkparkietje en een gewoon parkietje ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een valkparkietje heeft een kuif en is groter dan een grasparkiet .. misschien moet je ff opzoeken op google als je meer info wilt xx lizzy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je de bruine rat of het woestijnratje (de Mongoolse gerbil).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de tamme rat ( bruine rat dus )

Het beste antwoord

Als je een beginnend huisdier bezitter bent, zou ik voor de rat gaan.
Buitengewoon slim, sociaal, kunnen tegen een stootje , vliegt niet weg en is minder kwetsbaar dan een vogeltje.
Denk niet dat je met een ratje minder goed kunt communiceren dan met een vogeltje, ratjes kunnen ook kunstjes leren en zijn NIET VIES of vals.
Totaal niet zelfs.
Omdat ik ervaring met beiden heb, zou ik voor het ratje gaan, vogeltjes kunnen wegvliegen en vangen is dan lastig, vooral als je al laat bent voor school.....
Een open raam is een ramp......
Qua prijs in onderhoud zal het elkaar niet veel ontlopen.
Mijn advies is dus duidelijk, een ratje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Tussen een rat en een valkparkiet zit nogal verschil. Denk dat je eerst nog eens rustig na moet gaan denken, wat je van een huisdier verwacht en welk dier je mooi vindt. Verdiep je verder eens in de verzorging van de dieren en maak dan pas een bewuste keuze. Een huisdier neem je niet voor even. Je zit er al snel jaren en jaren aan vast. Dat moet je je goed realiseren.
13 jaar geleden
zowel een ratje als een valkparkietje zijn niet gelukkig als ze alleen worden gehouden, dus zou je er twee van moeten nemen.
ikzelf zou kiezen voor ratjes, omdat die zo leuk en ondernemend en slim zijn.

willen je ouders niet dat je twee dieren neemt, dan zou ik eens denken over een goudhamster.
die kan prima alleen zijn, en ligt lekker te maffen als je naar school bent.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
jahaha voo je het weet hangt ie in je neus met z'n snavel ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ratjes pissen wel in je nek als ze lekker op je schouder zitten ;p
Rieneke1
13 jaar geleden
ja dat is ook weer waar, dat had ik verdrongen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
heel verschillende dieren.

beide had ik, (en heden een wat ouder parkietje in huis) en ik kan je zeggen: een rat is, nee, lijkt mij eerlijk gezegd voor jonge mensen leuker. ratten zijn o.a. tam en slim.

een gras-parkiet is erg leuk, je kun hem vanaf heel jong tam maken en het eea leren. ze kwetteren graag, zeker in een kooitje zou je ze m.i. moeten kunnen laten vrii-vliegen.

een rat is vaak een echt boefje! en pas op je behang als de kooi er te dicht bijstaat: ratten eten zelfs het beton van de muur.

Toegevoegd na 48 seconden:
oh jee, een valkparkiet is ook weer anders dan een grasparkiet. sorry dat ik dat nu pas zie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf nooit een parkietje gehad, of wat voor vogel dan ook, dus over deze diertjes kan ik niet oordelen. Maar mijn man en ik hebben momenteel wel een ratje. Deze diertjes worden gemiddeld zo'n 2 jaar oud en mijn ervaring is dat de mannetjes wat agressiever zijn dan de vrouwtjes (dat is tenminste bij mij het geval geweest). Wij hebben een mannetjes rat en eigenlijk kunnen wij er helemaal niks mee. Alleen maar in een kooitje zitten.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valkparkieten zijn hele leuke diertjes.... Als je er één neemt moet je inderdaad uitkijken voor eenzaamheid. Maar ze gaan jou wel als vriendje zien.... Zodra je er twee in één hokje stopt, zul je snel zien dat ze elkaar hebben en jou dus niet nodig hebben.... Je krijgt ze dan minder tam..... Ik heb voor één gekozen, maar deze krijgt wel veel aandacht. Ik ga overdag naar mn werk maar als ik thuis ben mag hij er altijd uit en los rondvliegen! Ook heb ik een soort speeltuin voor hem gekocht, vind ie super!!

Als je twijfelt, zou ik ook eens kijken naar een grasparkietje, je hebt dan ook nog engelse grasparkietjes. Deze zijn groter en iets minder druk dan de gewone grasparkietjes..... Dat is misschien meer iets voor als je wat minder thuis bent..... Maar let wel, deze hebben ook aandacht nodig! Maar dat lijkt me met elk huisdier wel! Stop jij er tijd in, kun je het beestje leuke dingetjes leren!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze foto is van een grasparkiet ; )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry niet goed gelezen :$
Ga eens in de dierenwinkel kijken wat je nu echt het leukste vindt en lees dan in de bibliotheek een boek daarover.

Bedenk dat een rat ongeveer 2 jaar oud wordt, maar dat een valkparkiet wel 15 jaar of ouder kan worden.

Bedenk ook hoeveel ruimte je beschikbaar hebt. Een geschikte kooi voor een valkparkiet dient behoorlijk ruim te zijn, anders zul je hem regelmatig los door je kamer moeten laten vliegen. En dan kan zo`n vogel best veel onderpoepen en kapotmaken. Of hij ontsnapt een keer.

Eigenlijk is 1 valkparkiet een beetje zielig als jij de hele dag naar school bent, vind je ook niet? Dan zit die vogel zich maar te vervelen en gaat zichzelf uit verveling misschien wel kaalplukken. Dan kun je er beter 2 nemen.

Een rattenkooi heeft vaak een opening aan de bovenkant, en de omgeving van de kooi blijft schoon. Vogels verliezen veren, en morsen met eten, dus je moet veel stofzuigen in de kamer. Ook een rat heeft graag een vriendje. Dus ook hier, neem er dan twee.

Kortom, denk goed na waar je aan begint!

Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk ook dat een ratje twee, hoogstens drie jaar wordt. Een grasparkiet wordt wel vijftien als hij goed verzorgd wordt.
Voor beide geldt dat ze eigenlijk niet alleen gehouden kunnen worden, dan zijn ze ongelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zelf voor een rat gaan maar die heb ik al en parkietjes ook.
ik zou als ik jou was voor een parkietje gaan.
die zijn erg slim en ze kunnen goed leren praten.
en als je een ratje neemt en je laat hem een paar keer krauwen dan kan je er een allergie voor krijgen.
het leukste is nog een slang vooral python regius.
die moet je ratten muizen en konijnen voeren.:):):)