Hoe kan je de leeftijd van een kitten bepalen?

Als je een wild beestje gevangen hebt en niet weet waar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Leeftijd inschatten
Leeftijd inschatten is soms best lastig. Ik heb geregeld meldingen gekregen van mensen die een kitten hadden gevonden. Wat bij aankomst helemaal geen kitten bleek te zijn maar een jong volwassen diertje. Maar ook anders om komt zeker voor, dat mensen een melding maken van een volwassen dier wat in een jonge kitten bleek te zijn.
*
Leeftijd inschatten is van groot belang als u kittens heeft gevonden waarvan niet bekend is wanneer ze zijn geboren. Het is nogal een verschil als u b.v. flessenkittens vindt of kittens van een week of 7 oud. Nou zijn er wel manieren om een leeftijd van een kitten redelijk goed te kunnen bepalen. Wel is het zo, hoe ouder een kitten word hoe moeilijk het is in te schatten.
*
Wat kunt u doen?
Laten we beginnen bij de oogjes van een kitten.
Als u ziet dat de oogjes van de kittens nog dicht zijn, gaat het om hele jonge kittens. Gemiddeld gaan de oogjes open tussen 7 en 12 dagen net als de oortjes overigens. Voor die tijd zijn de kittens dus doof en blind. U kunt dus met zekerheid zeggen dat de kittens niet ouder zijn dan 12 dagen.

Als de kittens hun oogjes open hebben word het al iets moeilijker maar nog kunnen de oogjes wat vertellen. In de eerste periode dat de oogjes open zijn, zijn ze altijd een mooie diepe kleur blauw. Alleen de iris is zwart. Dit blijft zo tot de kitten ongeveer 6 weken oud is. Hebben de oogjes dus al een andere kleur kunt u met zekerheid zeggen dat de kittens ouder zijn dan 6 weken.

Na een leeftijd van 6 weken gaan de oogjes verkleuren. Vaak zie je dat dit van binnen rond de iris naar buiten gaat. Rond een leeftijd van 7 weken zijn de oogjes helemaal verkleurd. Vaak zie je dan een groene of bruine kleur, dat geldt ook voor kittens die later weer blauwe ogen krijgen. Het kan soms een jaar duren voor de ogen de kleur hebben die de kitten de rest van zijn leven houd. Aan de hand van de oogjes kunt u dus al veel zien zonder de kitten aan te raken.
*
Laten we eens verder kijken.
Niet alleen de oogjes vertellen ons iets over de leeftijd. Wat misschien nog meer zegt is het gewicht van de kittens en ontwikkeling. Dit is meestal heel nauwkeurig als u weet met welk ras u te maken heeft. Bij gevonden kittens hoeft dit dus niet altijd volgens het schema te gaan. Wel zijn er goede richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan een dierenarts redelijk nauwkeurig. Kan hij gelijk zien of het beest iets mankeert en zo nodig de entingen en ontworming regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij op 1 hand past is hij vaak hoogstens 6 weken. ze horen de eerste tijd ongeveer zoveel ons te wegen als ze weken zijn. Dus een kitten moet een ons per week aankomen. Als de oogjes blauw zijn, zijn ze vaak onder de 7 weken (behalve sommige raskatten, waarbij de ogen blauw kunnen blijven). Als de ogen meerdere kleuren lijken te hebben, zijn ze aan het verkleuren tot de uiteindelijke kleur en zijn ze een week of 8. Als ze aan het wisselen zijn, zijn ze 10 tot 12 weken. Heb je geen foto?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het beestje 1 kg weegt is het ongeveer 8 weken.
Als het beestje nog blauwe oogjes heeft, is het waarschijnlijk jonger dan 7 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat om de kat op de foto?
Als het een katertje is gaat het niet meer echt om een baby kitten, ik gok zelf rond de 5/6 maanden, misschien zelfs ouder.
Het beste kun je naar de dierenarts gaan, die kunnen dit beter bepalen.
Ik heb zelf een poes, die nog steeds kitten lijkt, t is gewoon een heel klein tenger beestje, maar toch ondertussen al 2 jaar oud!