Kunnen kippen zwemmen ??

Dit vroeg mijn 7 jarige dochter en ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Nee, kippen kunnen niet zwemmen. Ze behoren tot de loopvogels. Het komt door verschillende factoren. Ten eerste door hun verenkleed. Dat is niet waterdicht, zoals bijvoorbeeld bij eenden. Die hebben speciale vetklieren en verspreiden zelf het vet over hun veren. Omdat vet en water elkaar afstoten, worden ze niet nat. Kippen hebben dat niet. Als zij in het water terecht zouden komen, zouden zij doornat worden en waarschijnlijk verdrinken.
Een ander verschil met de watervogels is het ontbreken van zwemvliezen. Eenden hebben vliezen tussen hun tenen en kunnen dus 'peddelen' in het water. Kippen
zouden niet verder komen dan wild fladderen om zo snel mogelijk het water uit te komen. Kippen blijven dus liever veilig op het land. We zien ze ook niet vaak vliegen,
maar dat kunnen ze wél. Al komen ze vaak niet zo ver en hoog. Dat heeft te maken met de bouw van de kippen. Eigenlijk zijn ze iets te zwaar om goed te vliegen. Het gewicht speelt dan ook een essentiële rol bij de vraag hoe goed een bepaalde kip kan vliegen. Sommige lichtere kippen kunnen met gemak over een drie meter hoge omheining vliegen, een zwaardere kip kan met moeite de pootjes van de grond krijgen.
Amadea
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi compleet, +

Andere antwoorden (7)

Kippen kunnen niet zwemmen. Hun veren hebben geen vetlaag, dus als ze te water gaan, verdrinken ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van wat je onder zwemmen wil verstaan, kunnen de meeste, zoniet alle, vogels zwemmen. Uiteraard zijn vogels zoals pinguïns, eenden, zwanen, aalscholvers, pelikanen, meeuwen, futen, meerkoeten, e.v.a. voorbeelden van vogels die niet alleen kunnen zwemmen, maar waarvoor dit zwemmen zelfs essentieel is voor hun voortbestaan (voeding). Vele van deze vogels kunnen zelfs duiken (zie filmpje in bijlage over de Amerikaanse waterspreeuw "dipper")!
Heel wat echte landvogels kunnen zwemmen, zij het dat ze dit slechts uitzonderlijk doen. Toch heeft men bv. al wel zwemmende struisvogels waargenomen en Charles Darwin himself observeerde zwemmende rhea's (een Zuidamerikaanse loopvogel). Ook kippen kunnen zwemmen al doen ze dit maar uiterst zelden (en als het niet anders kan). Het filmpje in bijlage illustreert het mooi. Overigens zorgde de vraag of kippen kunnen zwemmen voor een ietwat controversiële rechtzaak in 1910 in de VS (zie artikeltje in de New York Times in bijlage).
Ook mussen kunnen zwemmen en ze baden sowieso graag, net zoals duiven trouwens (al is het bij deze laatsten niet duidelijk of ze ook echt kunnen zwemmen).
Of dit nu wil zeggen dat alle vogels kunnen zwemmen is een andere zaak, maar vele vogels (inclusief niet-zwemvogels) kunnen zich in water alleszins wel best uit de slag helpen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel niet proefondervindelijk bewezen: het hangt van de toestand van de kip af. De diepvriesvariant zinkt maar de levende blijft drijven. Er zit zoveel lucht tussen de veren dat de kip niet zinkt. Mogelijk dat de kip neigt om te kapseizen maar kippen kunnen vliegen en dus zullen ze met hun vleugels de kop wel boven water kunnen houden.

Toegevoegd na 38 minuten:
Er zit niet alleen veel lucht tussen de veren maar zoals bij alle vogels zijn de pennen hol en daar zit ook veel lucht in. Bovendien: behoudens dat het een heel domme kip betreft zal het waarschijnlijk de vleugels spreiden om zo het drijfvermogen te vergroten. Daarna gaat het over tot de kippenslag, dat wil zeggen een zo op het eerste gezicht wat onhandige (maar ja) beweging van de beide vleugels over het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kip gemaakt was om te zwemmen dan zouden ze wel zwemvliezen tussen hun tenen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat denk ik niet, ze hebben geen vliezen tussen de poten en anders hoorden ze wel bij de eenden soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want kippen zijn bosvogels. Ze zijn niet gebouwd om te zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit een haan zien zwemmen die door een herdershond achterna gezeten werd en uiteindelijk in het kanaal belandde. Hij zwom weg net zoals een eend dat doet, maar werd een paar meter verder door een man in een bootje gered en weer bij zijn eigenaar afgeleverd. Ze kunnen het dus wel, maar ik denk dat hun verenpak doorweekt raakt waardoor ze uiteindelijk zullen verdrinken.