Kun je een konijn in de winter buiten laten?

WE hebben nu een konijn, fijn in een konijnenhok in de tuin. Maar de winter komt. Kan een konijn tegen vrieskou of moet ie naar binnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Mijn konijntje, die eerder dit jaar is overleden, is bijna 10 jaar oud geworden. Hij heeft altijd buiten gestaan, 's zomers en 's winters.

Geen enkel probleem, zo lang je hem maar buiten zet als het nog goed weer is. Als je hem nieuw koopt en hem direct in de winter buiten zet, dan gaat het niet goed.

Konijnen krijgen van zichzelf een mooie, dikke wintervacht (Waar jij waarschijnlijk van het voorjaar dan ook weer veel plezier van hebt als het beestje eenmaal gaat ruien... tip: Koop bij de dierenwinkel een speciale borstel om de overtollige haren weg te kammen. Is een hele klus, maar je konijn zal je dankbaar zijn).

Bij mijn konijn zette ik wel elke avond een houten plaat voor de tralies, zodat hij 's nachts lekker uit de wind zat. Daarnaast moet je er in de winter uiteraard voor zorgen dat er veel stro in het hok ligt, zodat het beestje zelf ook een lekker warm nestje kan bouwen.
Ook moet je er aan denken dat als het goed vriest je het water regelmatig vervangt, zodat het vloeibaar blijft.

Een beetje extra eten kan in de winter ook geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je een tocht vrij binnenhok heb kan een dik konijn buiten blijven.
Maar over het algemeen moeten ze naar binnen.
Vriendin van mij dacht een goed hok te hebben. Maar na 1 nachtvorst beestjes dood gevroren. Dus veel hooi tochtdicht nachthok moet kunnen. Maar beter zet je hem binnen of in de schuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. tenminste, als je er maar genoeg hooi en stro in zijn hok stopt zodat het konijn wel een lekker holletje kan maken. Als het een heel strenge winter is zou ik wel overwegen om het konijn naar binnen te nemen, maar naar eigen ervaring levert het geen problemen op om het konijn buiten te hebben. Ons konijn werd 8 jaar en is nooit binnen geweest.

Heette zomers zijn nog gevaarlijker, dan kan het konijn het écht zwaar krijgen. Ik ken een geval dat is gestorven omdat het in de zon stond. Konijnen hebben natuurlijk nog een vachtje wat er voor zorgt dat ze het wel erg warm kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het konijn kan rustig buien blijven zolang maar aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Zorg dat het dier voldoende hooi en stro tot zijn beschikking heeft,zorg dat hij een nachthok heeft wat tochtdicht is. Zorg dat de opening van het hok niet pal in de wind staat en het niet kan inregenen (het dak moet voldoende uitsteken om dit te voorkomen.)
Controleer bij matige tot sterke vorst regelmatig het water of vorst en voeg eventueel een beetje suiker toe tegen bevriezen.
Een konijn heeft een bontjas op maat, al zijn wilde soortgenootjes leven buiten (in holen, vandaar nacht hok en voldoende hooi)dus dat moet goed kunnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een konijn in de zomer buiten hebt staan dan is het verstandig om het konijn ook in de winter buiten te laten staan.
Heb je je konijn binnen staan dan mag dat in de winter ook.

Een konijn is een schichtig dier dat erg gewend moet zijn en raken aan zijn omgeving.
Dus niet elke zomer buiten en elke winter binnen.
Dat is voor het beestje niet goed.

Een konijn kan zeker de winter overleven.
Bij veel wind hang ik bij mijn eigen konijn een groot doek voor.
En als de temperatuur heel ver onder de min schiet
(dan moet je zeker dan denken als lager als -10)
dan zet ik mijn konijn binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zet mijn konijn altijd binnen. Als je hem in het najaar al binnen zet, dus als het nog niet zo heel erg koud is, dan is het voor het konijn makkelijker om zich aan te passen binnen. De overgang van buiten naar de warmte binnen is dan niet zo groot. Zelfde geldt als je hem weer na de winter buiten zet, in het voorjaar dus, dan is die overgang ook makkelijker van warmte naar kouder. ik heb er met mijn konijn nooit problemen mee gehad dat ik hem binnen haalde.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb altijd geleerd dat je geen stro bij een konijn in het hok mag doen omdat ze irritatie aan de oogjes kunnen krijgen door het harde stugge stro wat in de ogen prikt. Dus dat gaat zowiezo niet in mijn hok.