hoe oud wordt een middengroot angorakonijn en wordt een buitenkonijn minder oud?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (3)

Over specifieke types weet ik niet veel.
Het gemiddelde konijn wordt ongeveer 7 jaar.
Buitenkonijnen hoeven zeker niet minder oud te worden dan binnenkonijnen.
Mijn buitenkonijntje heeft de respectabele leeftijd van bijna 10 jaar gehaald (op 2 maanden na).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is volkomen afhankelijk van de verzorging. Een buitenkonijn moet natuurlijk niet in de volle zon zitten en niet in een hok wat op de tocht staat of te lijden heeft van vocht. De kwaliteit van leven in een buitenhok kan even goed zijn als binnen.

Het enige verschil zou kunnen zijn dat een buitenkonijn, in een hok zonder verder vertier, een eenzaam leven leidt. Depressies liggen ook bij een konijn op de loer. En een depressie van lange duur kan het leven ook verkorten.

Houd je konijnen buiten echter in een groep en hebben ze uitloop en graaf-mogelijkheden, dan denk ik dat ze zelfs ouder worden dan een eenzaam binnenkonijn.

Konijnen worden gemiddeld 7-8 jaar, maar 12 jaar kan bij goede verzorging ook een haalbare leeftijd zijn.
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus!
konijnen kunnen makkelijk 12 jaar worden. Redenen waarom ze eerder sterven zijn vaak: doorgroeiende tanden die niet op tijd opgemerkt worden, gas, tocht, hitte, verveling of stress. Gas is vaak door verkeerd eten. Konijnen kunnen beslist niet tegen hitte, wel tegen kou. De beste manier om konijnen te houden is een gecastreerd mannetje koppelen aan een voedster. Als je heel veel ruimte hebt kun je ook meerdere voedsters koppelen aan een gecastreerd mannetje.
Het feit dat konijnen oud worden werkt vaak in hun eigen nadeel: maar weinig mensen beseffen van tevoren dat ze 'er zo lang aan vastzitten'. Kind krijgt op 10e verjaardag een konijntje en is heel blij. Kind gaat het huis uit en het konijn is er nog steeds. En heeft er waarschijnlijk vanaf zijn 13e niet meer naar omgekeken. En waarom niet? Omdat konijnen eigenlijk geen leuke huisdieren zijn: rammen sproeien, voedsters vallen je regelrecht aan als ze gedekt willen worden etc. De enige goede manier is: groot hok met grote buitenren met koppeltje konijnen. Dan is het ook leuk om naar te kijken hoe ze huppelen etc. Niemand gaat een uurtje naar zo'n eng Gamma-hokje kijken hoe zijn konijn daar een stap heen en een stap terug kan doen.