Wat zijn de voor- en nadelen van chemische castratie bij een hond?

Wij overwegen om onze hond te laten castreren, dit ivm wegloopgedrag naar teven in de buurt, dominantie naar andere reuen en bij tijd en wijle grote onrust hebben. We zijn in training bij een gedragsspecialist van Martin Gaus en deze heeft ons aangeraden eerst een chemische castratie te laten doen, dat proces is nog omkeerbaar, een echte castratie niet. Dit om te zien of het wel werkt voor onze hond.
Wat zijn nou de grote voor- en nadelen van chemische castratie?
Daarnaast: onze hond doet veel aan jacht en speuren (trainingen) heeft een (chemische) castratie daar nog invloed op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rare vraag misschien, maar waarom stel je deze vragen niet aan de gedragsspecialist, die dit voorstel doet????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij is op vakantie ;) en omdat de hond vandaag weer wat geintjes heeft uitgehaald op dat gebied, wil ik het komende week gaan aanpakken.

Het beste antwoord

Voor het jachtwerk maakt het niet uit. Misschien is hij zelfs beter te hanteren, wat volgzamer bij commando's.
Het zal geen nadelige gevolgen hebben voor speurzin en apporteerdrift. Welk ras moeten we invullen? Dat maakt ook wel eens verschil en ik ben heel benieuwd!
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Castreren is wel heel erg ingrijpend, is steriliseren niet minder desastreus? Laat je in elk geval goed vooraf informeren, mede gezien sommige reacties op onderstaande link.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal alle ervaringen eens doorlezen, tnx!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
castreren en steriliseren is hetzelfde...(het één bij de reu, castreren gebeurt ook bij het teefje, maar werd vroeger steriliseren genoemd
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, steriliseren is alleen het afbinden van de zaadleiders.
bevruchten is niet meer mogelijk, maar hormonaal blijft het beest intact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is steriliseren minder 'desastreus'. Het heeft ook geen enkel effect op de gedragsproblemen die vlinderr noemt, omdat, zoals rieneke al zegt, het beest hormonaal intact blijft.
als je een tardak-prik geeft, zitten daar wel risico's aan, het zou kankerverwekkend kunnen zijn.

suprelorin heeft deze of andere nadelen niet, en kan je gerust geven.
Rieneke1