Is het niet zielig om maar èèn binnenkat te nemen, vooral als je er toch haast nooit bent?

We hebben sinds afgelopen zondag een logeerkat die altijd binnen is, en bijna geen andere mensen of dieren kent. Toen het baasje deze kat aanschaffte was deze situatie ook nog niet, maar vlak daarna was zij voor haar werk bijna elke dag weg.

Het katje is nu erg anti-sociaal, bij het kwaaie af naar onze eigen katten. Met ons zelf wordt ie wel steeds meer eigen, en hij is verder ook best lief hoor, want we zijn ook wel vaker op zijn huisadres geweest en dan is ie ook best lief en aanhalig.

Ik vraag mij dus af of het niet verstandiger is - als je tòch een binnenkat wilt hebben- om er dan twee aan te schaffen zodat ze in uitzonderlijke situaties toch ook aan andere katten/dieren gewend zijn?

Het is best wel zielig voor het beest ook om te zien hoe hij zich al sinds zondag zit op te fokken wanneer onze katten toevallig even langs lopen. Ik denk dat die boosheid van hem naar onze katten toe ook wel meer met zijn eigen angst te maken heeft namelijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Onze katten zijn echte buitenkatten, dus onze logeerkat zit ook in een ruime ren onder onze afkapping, waar onze eigen katten dus ook altijd lopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K
Rieneke1
13 jaar geleden
dus jouw katten komen niet in de ren bij de logee, maar ze zien en ruiken en horen elkaar wel als ik het goed begrijp?
kan ze niet apart in een kamertje, met de deur potdicht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mijn katten zijn altijd binnen gehoorafstand op ons eigen erf. Als ik ze roep dan zijn ze binnen 10 seconden bij mij. En ik heb geen andere ruimte waar ik de logeerkat kan plaatsen. Misschien dan nog mijn washok, maar die is amper 1 x 2 meter dus daar heeft de logeerkat nog minder ruimte dan in de buitenren. Hij zit droog en warm, waar wij zelf ook zitten, dus daar ligt het niet aan.
Rieneke1
13 jaar geleden
maar het zien, ruiken en horen van jouw katten geeft je logeerkat enorme stress.
in een andere reactie had ik het over goed afschermen van de ren, dat zou ik zeker doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn reactie op jouw reactie. We zitten nu in twee verschillende schermpjes te praten ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
hier sluiten we, goed? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok.

Het beste antwoord

in het geval je een jong binnenkatje in huis haalt, is het verstandig er twee te nemen.
niet alleen omdat het zoveel beter en leuker voor ze is, maar omdat ze dan automatisch katvriendelijker zijn, en je weet niet hoe de situatie gaat veranderen in je leven.
het kan heel handig zijn als je kat andere katten accepteert.
helaas zijn er katten die (te) jong in huis worden genomen, en die niet de kans krijgen te socialiseren op hun eigen soort.
dat kunnen schatten zijn naar mensen toe, maar ze zijn angstig en soms agressief naar andere katten.
als je zo'n oudere, niet katvriendelijke kat als binnenkat alleen neemt, doe je 'm een groot plezier.
het is dus niet in alle gevallen zielig, het hangt van de situatie af.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt loenie.
kattenvragen zijn leuk! :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook + van mij Rieneke, maar hoe kan ik hier dan het beste mee omgaan? We hebben hem voor twee weken, en om heel eerlijk te zijn zie ik onze eigen katten er ook onder 'lijden'. Die willen altijd graag vriendjes worden met alles en iedereen (de oudste kater niet helemaal omdat die een ridder schijtebroek is, maar vechters zijn het ook niet). En het lijkt wel alsof die van ons (vooral de jongste) steeds hun best willen doen om hem erbij te betrekken. Klinkt misschien raar maar zo lijkt het echt! En de logeerkat wil van alles niks niet. Zo vindt ik het ook best wel zielig voor onze eigen katten.
Rieneke1
13 jaar geleden
het mooiste zou zijn als de logeerkat de rest van de tijd met z'n hebben en houden in een afgesloten ruimte kan, met de feliway in het stopcontact, en regelmatig even wat aandacht. kan het niet anders dan dat hij in de ren zit, scherm het geheel dan zo goed mogelijk af om de logee wat veiligheid te geven.
feliway spray kan helpen.
Rieneke1
13 jaar geleden
@neeeeeeee loenie, verschrikkelijk! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat dat afschermen ook al door mijn man geopperd is, maar dat vond ik ook zo zielig voor hem, juist omdat hij al zo bang was. Als je hem dan ook nog al het zicht gaat ontnemen dan ben ik bang dat hij nog banger wordt van de geluiden terwijl hij niet kan zien waar het vandaan komt...
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, hoe minder prikkels, hoe veiliger hij zich zal voelen, en hoe minder stress hij zal hebben.
alles afschermen zal hem goeddoen!
Rieneke1
13 jaar geleden
mij te zweverig loenie! :)
brrrrrrr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Rieneke, het kan altijd nog erger hoor. En What's in a name? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dan gaan we dat toch maar doen. Maar dan nog wel even èèn vraag: De logeerkat zit nu dus in een binnenhokje vanwaaruit hij ook in de uitloopren kan. Kunnen we dan beter niet eerst alleen het hokje afschermen en hem de keus laten tot hoever hij wil gaan in de uitloopren? Dan is de keus aan hem en kan hij weer terug in zijn afgeschermde hokje als hij het zelf niet veilig genoeg acht, of zie ik dat verkeerd? Het hokje heeft dus ook deels gaasdeurtjes waar hij uit kan kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens Loenie. Virtuele plus! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rieneke toevoeging: Ik zou het ook wel jammer vinden als hij die twee weken geen kans zou krijgen om òòk eens wat van andere katten mee te kunnen krijgen, tot zover hij het zelf wil. Want is niet om op te scheppen, maar ik heb er zelf twee heerlijke dingen lopen die echt graag vriendjes met hem willen worden (vooral de jongste).
Rieneke1
13 jaar geleden
dat is half werk loenie, dan blijft hij geconfronteerd worden met jouw katten.
hij hoeft z'n kop maar naar buiten te steken.
hoe completer de afrastering, hoe beter.
Rieneke1
13 jaar geleden
sorry, meander natuurlijk.
ik word er confuus van ; p
Rieneke1
13 jaar geleden
hij is niet op katten gesocialiseerd, en dat verander je niet in twee weken.
jouw wens dat er toenadering zal komen, komt echt niet uit.
ik geloof direct dat je een stel heerlijke dingen hebt lopen, maar zo ziet de logee het niet.
hij voelt zich onveilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! maakt niet uit hoor. Hij ligt nu lekker te slapen op zijn eigen kussentje, dus ergens is ie toch nog wel op zijn gemak ;-) Nou, en als hij dan geen andere mensen/dieren om hem heen wil dan vindt ik dat ook nog niet zo erg, zolang hij zich er zelf maar niet ellendig over voelt en die indruk maakt hij nu niet ;-) Mijn katten zijn ook in dromenland momenteel, dus zo'n vaart zal het ook wel niet lopen dan misschien. maar vanmiddag was best wel even een zorgelijke situatie, dat wel. Blijft dus wel mijn vraag of het wel zo gezond is om alleen maar 1 kat te nemen, vooral als je in het begin alleen maar een kitten neemt. (Misschien had ik dat er even bij moeten zeggen).
Rieneke1
13 jaar geleden
dat zei ik al in m'n antwoord, twee kittens nemen! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist. Ik heb zelf een poes uit het asiel, een echte binnenkat (want ze heeft voordat ze bij ons kwam genoeg buiten gehad voor haar hele leven) die het niet fijn vindt om bij andere katten te zijn. We hebben gemerkt dat ze dat ook alleen maar steeds moeilijker vindt, dus komende vakantie gaat ze niet meer naar het pension, maar naar een familielid die wel gewend is aan katten, maar zelf geen katten heeft. Tegen ons is ze heel aanhankelijk en sociaal, en zelfs de cavia's variëren (afhankelijk van haar bui) van lucht tot 'hé, leuke lieve dieren, die geef ik kopjes'. (Dat komt trouwens best hard aan bij zo'n cavia, het is een forse poes.) Maar andere katten? Liever niet. We laten het maar zo. Maar als je een kitten neemt als binnenkat (overigens ben ik groot voorstander van katten niet over straat te laten zwerven), dan is het inderdaad veel beter om er twee te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord, we hebben het nu zelf gezien. Het heeft wel bijna een week geduurd, Maar de logeerkat is toch 'vriendjes' geworden met onze jongste. Maar dat komt ook doordat die zich niet zo snel weg laat jagen en toch volhield om steeds weer contact met de logeerkat te zoeken. Dus in dit geval zou het wel mogelijk zijn, maar onze oudste kater daarentegen is een echte ridder schijtebroek en daar heeft de logeerkat echt de overhand op. Ik weet ook bijna zeker dat onze oudste straks weer blij is als de logeerkat weer is opgerot ;-) Dus in dat geval zou het helemaal niet verstandig zijn. Maar ik blijf erbij dat het verstandiger en gezonder is om meteen 2 katten/kittens te nemen. Het baasje kan ook onverwachts in het ziekenhuis komen of door andere omstandigheden niet meer voor de kat kunnen zorgen. Dan wordt het wel moeilijker om zo'n kat elders onder te brengen. Ik heb ook niet het gevoel dat de logeekat zelfs zo'n prettige 'vakantie' heeft gehad, ondanks dat we er alles aan gedaan hebben om hem op zijn gemak te stellen. Best wel zielig hoor. +10

Andere antwoorden (8)

Ik had ooit twee katten, broer en zus. Broer was duidelijk de dominante kater die het voor het zeggen had in huis, zus werd compleet ondergesneeuwd. Ze verstopte zich vaak onder de kast, wilde niet aangehaald worden of spelen, zag er altijd een beetje verfomfaaid uit...eigenlijk een heel sneu beestje dus. Tot het moment dat broer verdween (hij kwam niet meer thuis na een nachtje rondzwerven). Gaandeweg veranderde zus van een schuw poesje in een aanhankelijk, gezellig en gelukkig huisdier. Als enige poes in huis is ze helemaal opgebloeid. Dus dat het zielig zou zijn om maar één kat te hebben, daar ben ik het niet zo mee eens. Overigens wil ze zelf ook nooit naar buiten, alleen op het balkon als het droog is.

In jouw geval gaat het om een logeerkat die jouw huis niet gewend is. Het is het territorium van jouw eigen twee katten. Op zich niet zo raar dat de logeerkat dan een beetje angstig en opgefokt is.

Maar het zal voor iedere kat weer anders zijn. Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind het wel zielig om een kat (of meerdere katten) de hele dag alleen te laten. Maar dat geldt voor alle huisdieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb precies hetzelfde meegemaakt met onze katten.
Weet nu ook dat het juist niet verstandig is een tweede kat erbij te nemen omdat het anders zo zielig is voor de eerste.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens. +
Ik zou mijn kat nooit uit logeren doen in een huis met andere katten. Beter in zijn eigen huis laten en zorgen dat er iemand goed voor zorgt.
Het hangt denk ik héél erg van de kat af : mijne was al 13 jaar enig-kind geweest, toen haar vrouwtje verzorgd moest gaan wonen, en de kat dus niet mee mocht verhuizen (idiote regeling van die verzorgingshuizen, maar dat is weer een ander verhaal....)
Als ik haar bij een andere kat had gedaan, was het wennen voor haar volgens mij moeilijker geweest, als er nog een kattenkind rondgewandeld had, en alles had naar 'vreemde kat' geroken....

Als ik één keer per jaar weg ga, moet ze naar een (geweldig!!) kattenpension, maar ook daar zit ze het grootste deel van de dag in haar reismand, zeggen de gefrustreerde oppassers/pensionhouders, die er alles aan doen om ieder kat happy te houden/krijgen - ze is teruggetrokken en erg eenkennig, maar omdat ze wel eet en naar buiten gaat (ze hebben een giga binnentuin) is ze blijkbaar toch niet echt ongelukkig. Maar de andere katten vermijdt ze, ook als die avances maken...

Maar als ik ooit toe ben aan een nieuwe viervoeter, ga ik zeker op zoek naar een asielliefde : je hoort zo vaak, dat ze een innige vriendschap sluiten met hun medekennelbewoners, dus dan neem ik zeker ook een duo-uitvoering (of trio, als het zo uit zou komen...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet alleen zielig, het is een volslagen onnatuurlijke situatie.
Net zoals een vogel in een kooitje, een vis in een kom, een hamster in een hokje of een deense dog driehoog achter. Ik vind het vreselijk.

Je moet geen kat nemen als je het beest geen 'buiten' kunt aanbieden. (ja, kom maar op met de minnen).
Wanneer je een dier neemt, moet je de verantwoordelijkheid nemen om de natuurlijke situatie van het dier zo veel mogelijk te kunnen benaderen.

Wanneer het dier, naar aanleiding van een onnatuurlijke situatie, neerslachtig wordt of ongewenst gedrag gaat vertonen vragen de eigenaars zich af wat er aan de hand zou kunnen zijn...
En wanneer dit gedrag niet veranderd, beland het dier maar al te vaak in het asiel.

Altijd alles ten koste van de dieren. Altijd alles voor het plezier van de baas.
Gelukkig vele uitzonderingen daargelaten, hebben vele huisdieren een rotleven bij hun o-zo lieve baasjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het deels met je eens, en daarom een +. Maar ik heb deze kat ook in zijn eigen omgeving meegemaakt, waar hij gewend is, en dan heb je nog nooit zo'n leuk en schattig op-zijn-gemak-voelend dier meegemaakt, echt waar! Dus het is ook niet zo dat hij helemaal asociaal of vals is, integendeel! Maar je moet hem dus niet uit zijn vertrouwde omgeving halen want dan is blijkbaar het hek van de dam. En daar ging dus mijn vraag over, of het dan wel zo verdstandig is om een 'enigst dier' te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees toch echt deze vraag: 'Is het niet zielig om maar èèn binnenkat te nemen, vooral als je er toch haast nooit bent?'
En daarop geef ik een antwoord.
Natuurlijk hebben veel katten zich aangepast aan hun omgeving. Dat neemt niet weg dat het een onnatuurlijke situatie is, waarbij je het wezen van het dier ernstig tekort doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie nog steeds geen min bij je vraag, dus je hoeft je niet aangevallen te voelen. Je kan òòk lezen bij mijn vraag dat dit ook de bedoeling van het baasje niet was. Ik weet toevallig dat het baasje dus wèl erg goed voor deze kat zorgt, maar dat er ook uitzonderlijke en niet voorziene situaties kunnen zijn (zoals nu). En dan proberen wij er in elk geval nog het beste van te maken. Dààr kan je ook naar kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel me niet aangevallen hoor, ben je mal.
Soms kan het inderdaad ff niet anders. En dan ben je een goed baasje als je er met je dier het beste van maakt.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor, maar een natuurlijke buitensituatie is in een stadswijk ook onmogelijk voor katten. In het blok achtertuinen van zo'n 30 huizen zitten hier ongeveer 26 katten. Is dat normaal? In de vrije natuur zouden er hooguit 2 zitten. Schreeuwend en razend jagen ze mekaar na over de schuurtjes en schuttingen, alles vernielend in hun vaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is in de vrije natuur ook vrij normaal hoor. Katten zijn van oorsprong groepsdieren. Groepen van 20 tot 40 katten in het wild zijn geen uitozndering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar deze groepen zijn dan wel verwant aan elkaar. Vrouwtjes blijven (mits er voldoende voedsel is) de rest van hun leven bij elkaar. In een woonwijk kunnen te veel niet verwante katten voor problemen zorgen. Het teritorium is te klein!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@skusme Ik denk dat je het dan over verwilderde katten hebt. De wilde kat leeft solitair. Net als de tijger. Leeuwen zijn de enige katachtigen die een sociaal groepsleven kennen.
Een kat kan prima als solitaire binnenkat gehouden worden, als ie dat maar jongs af aan gewend is.
Ik denk dat het probleem hier meer zit in een conflict tussen jouw katten die ineens een kat in hun territorium zien opduiken - terwijl de logeerkat niet weg kan want die zit in een ren.
Stress voor alle katten nu dus.
Ik zou voor de duur van het logeren de 'eigen' katten en de logeerkat zoveel mogelijk uit elkaar houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
je doet een jonge kat ernstig tekort, als je hem als solitaire binnenkat in huis haalt.
ik heb al 33 jaar een groep van gemiddeld vier katten.
tuurlijk is er wel eens mot, maar door de bank genomen spelen en stoeien de jongsten met elkaar, ze verzorgen elkaar, ze genieten van elkaars gezelschap.
katten zijn geen solitaire dieren, onder bepaalde omstandigheden vormen ze groepen. en nog iets: stel je woont alleen met je kat, en je wil gaan samenwonen met iemand die ook een kat heeft
dan is het wel handig als de katten katvriendelijk zijn (opgegroeid).
menig kat is hierdoor in het asiel beland.
Ik heb sinds 1 jaar een lieve poes van 9 jaar uit het dierenasiel!
Uit het asiel gehaald als binnenkat die nu af en toe een paar stappen buitenzet maar op het balkon en in de tuin blijft!
Wij dachten ook omdat we met regelmaat een lange dag weg zijn vanwege werk dat dat zielig was!
Onze kat is afgestaan omdat ze totaal niet met andere katten overweg kan!
En wij zijn er achter gekomen dat ze het prima vind om alleen te zijn, ze word helemaal hysterisch als ze een andere kat ziet al is dat op een afstand van 10 meter. Het is net of ze haar eigen soort niet herkent!
En met hysterisch bedoel ik dat ze gaat gillen/schreeuwen en bijna door de ramen springt van kwaadheid!
Ze kan prima alleen blijven, en wij zijn er van afgestapt om naar een andere poes te zoeken voor haar omdat ik zeker weet dat ik haar daar geen plezier mee doe en dat een hoop stress voor haar oplevert!
Ze vermaakt zich prima speelt zelfs in haar eentje, is sociaal naar de mensen die ze kent, van vreemde moet ze niet veel hebben als ze naar haar toe komen!
Ik zie het zo, bij mensen heb je ook einzelgangers, onze kat is dat zeer zeker ook, is ook van klein's af aan met andere katten samen gezet en heeft echt geen behoefte aan andere katten, in het dierenasiel liep ze altijd als een idioot gestrest heen en weer te rennen, haar oude eigenaren hebben haar om die reden weg gedaan, het was geen houdbare situatie meer voor geen 1 kat in huis.
Door haar hysterische gedrag met andere katten, ook al is ze met andere katten opgegroeid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee het is niet zielig, als je duidelijk ziet aan je kat dat ze er zelfs behoefte aan heeft om met rust gelaten te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk wel dat je de kans loopt dat hij dan wat vereenzaamt. Katten zijn niet echt sociale dieren zoals bv honden, maar als je er 2 neemt, zullen ze zich toch aan elkaar hechten, zeker wanneer ze uit één nest komen of als je ze als jonge kitten in huis neemt. Met één kat doe zich gaat vervelen loop je bovendien de kans dat hij in huis gaat poepen en plassen of zijn nagels in je meubelen en gordijnen gaat zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb zelf ook 1 kat, die wel veel buiten zit (ik heb een benedenhuis).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het geen optie om de kat in haar eigen huis te laten, en meermalen per dag even langs te gaan om te kijken of het goed gaat met haar en haar eten en aandacht te geven?
minder stress voor de kat, voor jouw katten en voor jou

antwoord op je vraag: afhankelijk van het karakter van de kat en hoe sociaal die opgegroeid is, is het dus wel of niet zielig.
de katten in de verhalen die ik net lees worden duidelijk zieliger als je er wel een kat bij zou zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het kan, dan kan je het katje het beste in zijn eigen huis laten. Dit is voor jouw katten erg stressvol. Als het dus mogelijk is, de kat lekker in zijn eigen huis laten en meerdere malen per dag de kat een bezoekje brengen.