Mag je bij een tam ratje of muisje de staart n stukje (laten) afknippen. Natuurlyk door n arts en dat t beestje er nx van merkt!

Kheb gehoord dat dat mag,maar voor mij staat t belang van het diertje bovenaan!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dat laten doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeg ik me ook gelijk af, wat is het nut ervan?
Ivana
13 jaar geleden
Als hij anders niet in zijn kooitje past, zou ik een groter kooitje kopen. ;))
Zonder dollen, zeg even wat de reden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je bij een hond zijn neus eraf hakken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me hierbij aan: waarom???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAAROM???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hersencel : je hebt n punt,en wel n heel groot!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is medisch had ik erby moeten zetten,maar toch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de dierenarts daartoe besluit om medische redenen mag dat natuurlijk, dan mag je aannemen dat het in het belang van het dier is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kheb toch mn vraagtekens,en t wknd bedenktijd gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah DREAMQUEEN, succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx kirstenwind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@elsemarijn38, je moet de vraag iets anders lezen: "Mag een arts een stuk staart weghalen van een tamme rat?"
Als je goed bij reacties lees, zie je dat DREAMQUEEN er juist overin zit. Helaas zo geformuleerd, dat we allemaal op het verkeerde been werden gezet in eerste instantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja sorry had dat erbij moeten zetten.

Het beste antwoord

Ik geloof dat je dieren niet mag verminken zonder medische noodzaak. (Rechten van het dier). Het antwoord zou dus zijn: Nee. Dat mag niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Waarom zou je in vredesnaam 'n stukje van de staart af (laten) knippen. Mits hij/zij er last van heeft of de staart gebroken zou zijn natuurlijk. Want dan zou het logisch zijn. En ik denk dat dan een dierenarts je daar wel op zou wijzen. Maar als het alleen maar zou zijn omdat jij er last van hebt, dan had je waarschijnlijk beter een ander huisdier kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de staart zonder medische noodzaak een stuk wil laten inkorten, dan is dit verboden volgens de Gezondheids- en Welzijnswet dieren.

Een dierenarts zal zonder goede reden ook nooit overgaan tot deze handeling. Maakt hem trouwens ook strafbaar als hij het dan wel doet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
als het belang van je diertje bovenaan staat snap ik niet waarom deze vraag in je is opgekomen.
ratten en muizen hebben hun staart nodig omdat het nachtdieren zijn met hun staart tasten ze de omgeving af net als snorharen die ga je toch ook niet laten uittrekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hun evenwicht
ze hebben hem dus inderdaad echt nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 zie reactie bij jelle of bianca
Sinds 23 september 1992 is de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (GWWD) van kracht. In deze wet is het Ingrepenbesluit opgenomen, dat op 1 september 2001 is ingegaan:

Op grond van artikel 40 lid 1 is het verboden een of meer lichamelijke ingrepen te verrichten bij een dier, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden beschadigd.

Als dat geldt voor honden, paarden, schapen, varkens etc. dan zal dat ook wel gelden voor ratten en muizen.

Blijft nog steeds de vraag: waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het belang van het dier voorop staat,wat kan dan de reden zijn, om het te verminken? Er zal wel nergens in de wet staan,dat het niet maag,maar zoiets doe je uit ethische overtuiging gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik denk (hoop) niet, dat een arts dat zal doen, tenzij het noodzakelijk is. Ik zeg, dat het NIET mag als het voor de flauwekul is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 natuurlijk niet dat beestje mankeert iets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik begrepen.
De reactie van Bianca, is precies mijn reactie.
Onbegrijpelijk dat iemand een stukje van de staart af wil knippen.
Vergeet niet dat staarten een functie hebben. Ratten gebruiken die om zichzelf in evenwicht te houden, met name tijdens het klimmen kun je dat duidelijk zien.
Onbegrijpelijk dat iemand zo'n vraag neerzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 het is medisch. Mijn reactie bij antw.van oa bianca
Waarom zou je dat willen? (Hoe verzin je het!) En je zou zoiets nooit kunnen laten doen 'zonder dat het beestje het merkt'...je kunt toch zelf wel nagaan dat een amputatie niet pijnloos is...als bij jou een vinger of hand wordt geamputeerd, dan snap je toch ook wel dat dat pijn gaat doen......

Toegevoegd na 4 minuten:
Of het wettelijk niet mag, is niet eens zo belangrijk... zoiets moet je gewoon niet willen... stel je eens voor dat jij een baasje had dat dacht dat je mooier zou zijn al;s je benen een halve meter korter zouden zijn....

Want je hebt het hier over een onnodige verminking.... als er door een infectie aan de staart een ampuitatie nodig zou zijn hoef je niet tevragen og het mag... dan spreekt dat immers vanzelf!

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry voor de typfouten... ik werd een beetje emotioneel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zou zo'n beestje er nu geen last van hebben. Eerst ook nog maar een verdovingsprikje zeker? Wat een vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de diverse reacties begrijp ik inmiddels dat het een ingreep om medische redenen is.
Als de dierenarts dat voorstelt, zal hij of zij daar een goede reden voor hebben.
Je mag aannemen dat de dierenarts het het beste weet.
Je kunt natuurlijk voor een 'second opinion' naar een andere dierenarts gaan voor de zekerheid.

En toch vind ik het vreemd: Als ik je vraag zo lees lijkt het helemaal niet zo te zijn dat een dierenarts jou heeft aangeraden om via een medische ingreep een stuk staart af te knippen van je rat (of muis?!)
Ik zou wel eens willen weten wat er werkelijk achter je vraag zit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bij reacties lees zie je, dat ze bedenktijd heeft gevraagd. Dat duidt op, dat er overleg met een dierenarts is geweest.