I.v.m vakantie: waar is mijn kat beter af..thuis of in een dieren pension?

is voor 4 weken...buurvrouw wil hem wel elke dag eten geven...voor de rest zit hij dan alleen:(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.6K

Antwoorden (12)

Een kat is een solitair dier, dus zich alleen vermaken lukt hem wel.

Waar een kat minder tegen kan is veranderingen in zijn leefomgeving. En een verhuizing is een grote verandering. Het zal de kat erg veel stress geven. Alleen daarom al zou ik het nooit aanraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
het is niet waar dat een kat een solitair dier is. plusje voor je goede raad :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, een kat is gewoon een solitair dier. De enige katachtige die in sociale groepen leeft is de leeuw. Maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Een kat kan namelijk prima met andere katten en dieren omgaan. Maar dat is wat anders als een sociaal dier. Net als dat een mens een sociaal dier is, maar als een kluizenaar kan leven.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zeg ook niet dat een kat een sociaal dier is, maar solitair is hij toch ook niet.
afhankelijk van het voedselaanbod vormen katten kolonies, van poezen en jonge katers.
de jonge katers vormen vrijgezellengroepen totdat zij sociaal volwassen zijn.
dat kan je niet solitair noemen, het is meer een tussenvorm tussen sociaal en solitair.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas een kat is wel een sociaal dier. Immers leven katten ook in groepen. Vrouwelijke verwanten blijven de rest van hun leven bij elkaar. Alleen katertjes gaan als ze volwassen zijn de groep uit op zoek naar vruchtbare poezen. Jagen doen katten wel solitair. Maar een kat alleen houden is natuurlijk gezien dus niet diervriendelijk.
Hoi Bertie,

Als de buurvrouw hem elke dag eten/ drinken geeft en evt. de kattenbak schoonmaakt .. dan zou ik hem lekker in zijn eigen vertrouwde huis laten.

Een kat kan heel goed tegen alleen zijn, en ik ben bang dat hij in een dieren pension alleen maar gestresst word i.v.m andere dieren.

Fijne vakantie,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leonard,
Ik heb onlangs mijn poes voor het eerst naar het pension gebracht en daar waren de karakters zodanig verschillend dat de "stress" niet voor iedere poes geldt. De ene poes kan er beter tegen als de ander, dat is waar. Er is maar een methode om daar achter te komen en dat is proberen... Met mijn poes ging het goed ook al is ze klein en geen andere beesten gewend...
een kat kan je het beste in zijn eigen vertrouwde omgeving laten
als de buurvrouw af en toe binnen loopt is het al in orde voor de kat
en op die manier word er ook goed op je huis gelet tijdens jullie afwezigheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nou, voor veel katten is wat meer aandacht dan alleen binnenlopen toch wel gewenst.
4 weken is lang. toch een plus voor je goede raad :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kat moest nooit iets van de oppas hebben hoor
en als we thuis kwamen was die zeker 2 dagen boos op mij ja echt hij kwam niet alsof hij wilde zeggen ...waar was je
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, zo een heb ik er ook.
heb 5 katten, en 4 hebben tijdens m'n vakantie heerlijk gespeeld en gekroeld met de oppas.
de 5e heeft zich 12 dagen lang niet laten zien, best sneu vond ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zielig hè t zijn net kindjes ze snappen alles
Schakel gewoon je buurvrouw in,en laat de kat lekker in zijn vertrouwde omgeving.
En ook nog eens goedkoper als in zo,n pension.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonder enige twijfel: thuis!!
een kat is enorm gesteld op z'n territorium en leefgebied, en is ook een dier wat hangt aan gewoontes.
als z'n medische conditie het toestaat: lekker thuislaten en je lieverd al die stress besparen.

Toegevoegd na 1 minuut:
als je je buuf eens lief aankijkt, wil ze wellicht ook wat spelen met de kat, en eventueel wat borstelen en knuffelen, als je kat dat wil?
Rieneke1
13 jaar geleden
Zo als alle experts al hebben geadviseerd,vertrouw hem aan je buurvrouw toe! Beter dan een dierenpension.
Prettige vakantie op (gok ik) Bali!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 weken is best lang ,mijn kat houd het niet langer uit dan 7 dagen in de zomer ,want dan is het meestal erg warm en komt er amper frisse lucht binnen en kan hij niet lekker naar buiten ,de anders altijd heel lieve kat veranderd in een leeuw en valt steeds zijn verzorger aan die hem eten komt geven.(die binnen komt met scheenbeschermers omdat hij anders iedere keer gebeten wordt )
als wij in de winter op vakantie gaan kunnen we wel 2 weken weg blijven dan heeft hij nergens last van.
dus is het erg warm in uw woning in de zomer dan zou ik voor een asiel kiezen waar ook ruimte is om naar buiten te kunnen.
suc6 met uw keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb afgelopen zomervakantie poes voor het eerst laten logeren in een dierenpension, na goede ervaringen van een kennis. Ik moet zeggen dat dat heel goed is bevallen. Netjes 2x pd schoon water en brokjes, elke dag schone kattebak en af en elke dag luchten. Goede verzorging en ik mocht zo vaak bellen als ik wilde (was voor het baasje ook moeilijk...).
Mocht er wat zijn met poes dan heeft ze gelijk medische hulp, ik zou dat mijn buurvrouw niet aan willen doen. Overigens, als we een weekendje weggaan schakelen we wel de buurman in, maar voor een langere periode gaat poes dus naar het pension.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thuis!!

Binnenkatten zijn makkelijker om ergens mee naartoe te nemen dan buitenkatten. Een buitenkat kun je beter gewoon lekker thuislaten en laten verzorgen door familie, vrienden of buren. Een dierenpension kan uiteraard ook, maar ook dat zal niet meevallen met een buitenkat. Het dier zal zich het prettigst voelen in zijn eigen omgeving.

Als de kat meegaat in de auto, dan moet het dier geen hekel hebben aan autorijden. Zet je kat altijd in een draagmand met waterdichte bodem. Geef je kat voor en tijdens de rit naar je vakantiebestemming geen eten. Neem regelmatig een pauze tijdens het rijden en geef de kat voldoende water. Rijd niet langer dan een halve dag met je kat in de auto.

Katten mogen in de trein gratis mee als ze in een draagmand zitten. De meeste vliegtuigmaatschappijen staan dat ook toe, maar je mag slechts één dier per vlucht meenemen, als je je kat bij je wilt houden tijdens het vliegen. Boek op tijd en laat het meereizen bevestigen. Informeer tijdig of je kat in het land van bestemming wordt toegelaten. Je kunt informatie inwinnen bij de ANWB of het consulaat van het land van bestemming. Een inenting tegen rabiës is in ieder geval nodig. Toestemming voor Groot-Brittannië, Ierland, Noorwegen, VS en sommige andere landen wordt bemoeilijkt door quarantainevoorschriften of ingewikkelde bepalingen.

Voor je vertrekt:
- Bedenk wanneer je op vakantie wilt en bespreek dit met de oppas of dierenpension.
- Bedenk of de oppas geschikt is om op je kat te passen. Kent deze persoon je kat?Heeft hij verstand van dieren?
- Is je kat voorzien van alle vereiste inentingen? Zijn de vaccinaties ook nog tijdens je vakantie geldig?
- Voldoe je aan alle reisbepalingen?
- Zijn alle papieren in orde? Denk aan inentingspaspoort, beschrijving van alle kenmerken incl. foto, tatoeage- en chipnummer, adressen van de dierenarts en oppas, woonaders, vakantieadres en telefoonnummers.
- Heb je een geschikte draagmand om je kat te vervoeren in de trein of het vliegtuig?
- Heb je alles bij je wat de kat tijdens de reis nodig heeft? Denk aan papieren, draagmand, riem, bandje, slaapkussen, voer, lekkernijen, voer- en drinkbak, kattenbak, gritschep, schoonmaakspullen, plastic zakken, speeltjes, kam, EHBO-setje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
binnen- of buitenkat, dat maakt geen verschil.
het blijven dieren die enorm territoriaal zijn, hoe dat territorium er ook uitziet.
Een kat is thuis het beste af en de buurvrouw die hij/zij wellicht kent is een prima optie om voor de kat te zorgen. 4 weken is idd best wel lang. Ik weet niet of je een kattenluik hebt zodat ie in en uit kan?
Wij hebben overigens prima ervaringen met een oppas die in huis komt. De mensen waren al wat op leeftijd en konden verder niet op vakantie. We hebben eerst een kennismakings ontmoeting gehad en dat klikte toen goed. Ze zijn een paar jaar bij ons in huis geweest terwijl wij op vakantie waren, zij hadden bij ons een fijne "vakantie" gehad en prima voor onze, toen nog, 4 poezen gezorgd. Op onderstaande link vind je meer informatie. Voor dit jaar misschien te kort dag maar voor volgend jaar misschien een idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat de kat gewoon thuis, zorg dat ze naar buiten kan en elke dag eten krijgt. Onze katten vermaken zich prima, er is 1 kat die graag aandacht wil, maar die loopt dan gewoon bij de buren naar binnen.

Een pension is alleen maar stressvol, probeer dit zoveel mogelijk te vermijden.
Wat ook een optie is (dit hebben wij thuis eens gedaan) is om iemand te laten logeren in je huis, een goede bekende. Die zorgt voor alle dieren, planten etc., en die persoon heeft zelf ook een vakantiegevoel.
13 jaar geleden
als je kat graag rond mensen is dan zou k het naar een dieren pension brengen.
Maar een kat is meestal oké waneer je het thuis laat.