Wat doe je met een uit het nest gevallen merel?

Twee weken geleden viel er een klein mereltje uit een nest in mijn tuin. Mijn twee katten hadden hem zo te pakken en dat was geen leuk gezicht..ik heb het arme diertje uit zijn lijden moeten verlossen. Nu is er weer een ( iets grotere) merel uit een nest gevallen.Ik kon mijn 2 katten nog net verjagen, maar hij hipt en fladdert nu rond in mijn ( afgesloten) tuin en de katten staan achter de schuifpui te miauwen. Kan ik zo'n diertje nog redden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Toch moeten we oppassen met deze "kneusjes"van de natuur in leven te houden.
Het grootste gedeelte van de jonge vogels, zullen het volgend voorjaar niet halen!
Alleen de aller sterkste en allerslimste jonge vogels hebben volgend jaar hun eerste nestje, de rest valt af.
Dit is heel hard nodig om de soort gezond te houden en is een onderdeel van de natuurlijke selectie, naar onze maatstaven heel zielig, voor de natuur zeer belangrijk.
Hoe meer we ons met de natuur bemoeien, hoe slechter het gaat, dieren ( vogels) die aangereden worden en goed verzorgt is natuurlijk een ander verhaal.( rieneke)
Een voorbeeld van zwakke vogels.
In mijn grote voliere had ik vorige week twee jonge grasparkieten, prachtig van kleur en tekening, maar een beetje te klein, ze konden nog niet vliegen, maar waren wel het broedhok uit, na 1 week konden ze nog niet vliegen en ging ik me zorgen maken, mogelijk een inteelt probleem. Gisteren lagen ze dood in de voliere, niet van de honger of zo, maar gedood door hun soortgenoten omdat ze niet voldoende sterk waren!!
Zo gaat de natuur hier mee om, wij zouden ze apart in een hokje zetten en goed verzorgen en daarna?
Ze kunnen nooit meer terug naar de gezonde vogels, want zouden ze paren, dan komen er nog meer van deze inteeltgevallen, of zieke en gebrekkige vogels.
Dus ja, wat te doen met de jonge merel?
katten weg houden en de ouders hun werk laten doen, doe ze dit niet, dan is daar een rede voor en gaat de jonge merel dood, voor ons heel zielig, voor de natuur heel normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
die jonge merels, dat betreft geen kneusjes ed.
rond de eeuwwisseling naar 1900 waren merels nog pure bosvogels.
de evolutie gaat gewoon nog niet zo snel.
de kattendruk in de stad is enorm hoog. verder gaat de selectie hier in de opvang gewoon door.
er gaan best wel veel dieren dood.
vaak is het lijden, in wat voor vorm ook, gerelateerd aan menselijk toedoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi rieneke, ik verwachtte je al, de merel , las ik laatst, is een van de meest voorkomende vogels in ons land, ze hebben zich enorm snel aangepast aan de mens, ook in de stad, zeker er zijn veel katten (heb er ook zo een) die momenteel jonge, nog niet goed vliegende merels pakken.
Onze dwerg schnautzers doen dat ook, helaas.
Maar juist door al deze katten, honden, roofvogels en wat ook niet meer, vekeer niet te vergeten, sneuvelen heel veel vogels, voornamelijk de minder slimme en minder snelle, dus die overblijven worden alsmaar slimmer en sneller, dus zijn de merels zo zeer algemeen geworden en dat wilde ik met mijn antwoord zeggen, het is toch ook een stukje evolutie (aanpassen of verdwijnen)
Kijk maar eens wat er met de reigers is gebeurd, toen ik jong was, was een blauwe reiger best zeldzaam en uitermate schuw, het was voornamelijk een vis en kikker eter, nu is het een veel voorkomende vogel geworden, die heeft geleerd, waar mensen wonen, is er eten (vijvers)
Zijn er te weinig vissen en kikkers, dan eten ze ook muizen, ratten, jonge weidevogels, kleine eendjes enz.
Ook zij hebben zich aangepast.
Zo ook de koolmeesjes, pimpelmezen, roodborstje, winterkoninkje enz.
Vind ik een jong vogeltje en er is een kans dat hij het kan overleven, dan doe ik dat ook hoor, om jouw even gerust te stellen. :-)
Zag gisteravond een film op t.v. over de tasmaanse duivel, dat een buideldier is, per keer worden er 20 tot 30 jongen geboren!!
En ze hebben maar drie tepels!!
Dus alleen de allersterkste hebben een kans, naar onze maatstaven barbaars!
Maar alleen zo, kan de natuur het redden.
Wat zou de mens daar graag 25 jongen van groot willen brengen!
Toch staan ze op uitsterven door een besmetelijke bekkanker, wat is de mens dan toch machteloos.
Ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je wel hoor Ed. Het is eigenlijk ook heel dubbel. We vinden het zielig als een kat een vogeltje vangt, maar we voeren de katten wel kattenvoer waar legbatterijkippen in zitten. (wat overigens niet hoeft, mijn katten krijgen absoluut geen dierenleed te eten). Mensen zitten echter raar in elkaar en ook door ons tedoen is er zo weinig ruimte voor natuur. We lokken de vogeltjes naar ons toe met vetbolletjes en onze kat zit eronder te wachten. Als mijn katten een muis of vogel vangen en hij is al overleden, dan is het niet anders. Zie ik echter een vogeltje dat nog niet kan vliegen en te veel loerende katten er om heen, dan kies ik er toch maar voor om de vogel naar de opvang te brengen. Het is eigenlijk heel triest dat dieren zich moeten aanpassen omdat wij hun leefruimte inpikken. Helaas kan de natuur soms niet meer natuurlijk zijn. Wij mensen leven ook steeds langer omdat onze zorg beter is geworden en zo zijn we de natuur ook gaan zien. Echter kunnen dieren zich niet zo snel aanpassen als dat wij hun leefgebied inpikken. Daarom zal het toch nodig zijn om dieren soms bij te voeren of in nood te helpen. Kijk maar naar de sterte van de reiger afgelopen winter. Die sufferds bleven maar bij de sloot staan wachten totdat het water ontdooid was. Gelukkig is de dierenambulance op pad gegaan om ze bij te voeren. In de uiterste gevallen is het dus wel nodig om in te grijpen en kan je de natuur niet zijn gang gaten gaan.....niet zolang de mensen de natuur verpesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Carla, wat de reigers betreft, er zijn er veel te veel, ze hebben zich zo aangepast aan de mens en de laatste winters waren niet streng, dus in de eerste de beste winter ( afgelopen winter) zijn er veel dood gegeaan, ook dat is goed voor de soort, de sterkste of slimste mogen verder.
In de natuur bepaalt de hoeveelheid voedsel de aantallen van de soort.
En ja het is soms heel dubbel, je zou maar een vijver hebben met mooie en dure vissen waar je aan gehecht bent en dan komt de reiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee wat de aantallen zijn van reigers. Maar ik ben helaas ook een vis verloren aan een reiger........baal er nog steeds van, maar ja ook dat is weer de natuur.

Andere antwoorden (5)

als hij echt voortijdig uit het nest gevallen is, kan je hem zo mogelijk terugzetten in het nest.

merels verlaten echter het nest nog voor ze kunnen vliegen.
ze hippen dan wat rond, en worden nog steeds door een van de ouders gevoerd.
het is verstandig in zo'n geval je katten een weekje binnen te houden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct. Dit is geen "uit het nest vallen", dit is gewoon een jonge merel voor wie het tijd is het nest te verlaten. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, zagen we dat ook altijd. Die jonge merels kunnen nog niet vliegen, soms hooguit een meter of drie, heel laag boven de grond. Ze worden dan nog heel gewoon door hun ouders gevoerd. Ouders en jong vinden elkaar echt wel! Het is zaak alle roofdieren gedurende die tijd uit de buurt van de merels te houden. Na één, maximaal twee weken kan de jonge merel goed genoeg vliegen om aan de meeste roofdieren te ontkomen.
Rieneke1
13 jaar geleden
misschien een leuk weetje: merelouders krijgen vaak vijf jongen, die ze verdelen.
ze herkennen de jonkies aan hun gezichtje, en voeren alleen de "eigen" jongen, ook als de andere oudervogel uitvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, Rieneke! Ondanks onze katten zijn er in ons achtertuintje heel wat jonge merels opgegroeid. Goed, wat oudere katten waarvan er momenteel nog één over is; dat scheelt natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja weet je, mijn katten binnenhouden is al vrij lastig met dit weer ( ze zitten nu nog wel steeds binnen overigens), maar het is hier sowieso een kattenparadijs, het barst ervan...overigens heb ik het vogeltje voorzichtig gepakt en hoog in de klimop gezet, waar het werd uit gehaald door mijn ene kat; hij is nu weg gehipt via de schutting...op hoop van zegen dus maar...
Probeer eens een blikje kattevoer en wat rauw rundergehakt wat aangelengd met water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kan 'm nog redden. Pakken, in een doosje en snel naar een vogelopvang in je buurt rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als de ouders nog gewoon in de tuin zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik met je eens Ed, het zou het mooiste zijn om het jong in de tuin bij zijn/haar ouders te laten. Echter leert de ervaring en meerdere gesprekken met zowel de dierenbescherming als de vogelopvang, dat zodra je een jong vast pakt, de ouders de geur van de mens herkennen en het jong afstoten. Voor mij persoonlijk is het dan het beste om het jong toch nog een kans te geven, door het te laten sterken bij de vogelopvang en later weer los te laten. Ik ben het met je eens dat je de natuur de natuur moet laten, echter zit zorgen nu eenmaal in onze natuur. Als er nog een kans is, moet je deze met beide handen aangrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus, als je niet van plan bent hem naar de opvang te brengen: niet oppakken. Wij hadden vorig jaar een merel, die tussen twee schuttingen in gevallen was, en dus geen 1.80 omhoog kon komen. Ik heb onderaan de schutting aan mijn kant een stuk hout afgebroken, mijn hand erin, de vogel eruit gewipt, en de ouders zaten naast mij al te wachten. Ze gingen gewoon verder met voeren, ondanks dat ik hem aangeraakt had. En ze stopten met nerveus naar elkaar roepen, omdat ik het probleem opgelost had.
Rieneke1
13 jaar geleden
je kan een vogel gerust oppakken om 'm weer in het nest te zetten.
de regel om een jong niet aan te raken geldt voor zoogdieren, niet voor vogels. ed, het hangt er een beetje van af.
als de ouders in de buurt zijn, maar de buurt ritselt van de katten, is het niet verkeerd als het mereltje het laatste stukje opgroeit in de opvang.
Is de vogel levensvatbaar? Dan lijkt het me dat je hem aan zijn lot kunt overlaten en dat hij het dan zelf zal redden.

Is de vogel niet levensvatbaar dan kun je hem denk ik het beste de nek omdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem voor de zekerheid contact op met de Vogelopvang.

Ik woon in een zeer katrijke buurt en kan daardoor vaak vogeltjes die uit het nest gevallen zijn niet aan hun lot overlaten. Veel vogeltjes leren te vliegen vanaf de grond, maar als dit niet lukt, zijn ze een makkelijke prooi. Het liefst laat ik ze het natuurlijk zelf proberen, maar als ze te verzwakt zijn breng ik ze naar de vogelopvang in Woudenberg.