Wat kan ik het beste een baby zwaluw voeren?

Van een kennis kreeg ik een baby zwaluw. Hij is zijn dons net kwijt.
Wat kan ik het beste aan hem voeren?
Op het moment voer ik geprakte gekookte ei met wat water en beschuit. Hoe oud moet hij zijn voor hij insecten aankan?

Ik ben niet van plan hem naar een opvang te brengen en hoef dat soort dingen niet hier te horen.
Van kleins af aan vang ik wilde baby vogels op. Wil alleen weten of ik het juiste voer heb voor een zwaluw.

Toegevoegd na 31 minuten:
Weet iemand wat voor soort Zwaluw het is?

Toegevoegd na 14 uur:
Oke, nu hebben we 2x geprobeerd hem van de boven verdieping naar buiten te "gooien". Er was genoeg vaart en ruimte.

Maar het probleem is dat hij niet kan vliegen...
Er mankeert niets aan zijn vleugels. Dus ik neem aan dat hij nog niet helemaal volwassen is. We houden hem nog een weekje en gaan hem dan weer lanceren. We willen niet dat hij teveel gaat stressen.

Hieronder nog een paar shots van de Hot Swallow.

Toegevoegd na 1 dag:
Na een paar pogingen toch gemerkt dat hij totaal niet kan vliegen. We denken dat voordat hij volledig volwassen was hij uit het nest gevallen is.
Vandaag gaan we insecten kopen en het hem voeren.
Hij maakt het verder goed!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.6K

Het beste antwoord

Volgens de Amerikaanse Goeievraag een mengsel van hondenvoer, appelsap en Rennies.
Niet lachen, het staat er echt. Wel prakken!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en rennies??????
niet te geloven!!!!!!!!!!!!!
escape
13 jaar geleden
Nou ja, eentje. Fijngestampt. Voor het broodnodige calciumcarbonaat.
escape
13 jaar geleden
Nee, ik sta ook met mijn oren te klapperen. Maar de schrijver lijkt te weten waar ie het over heeft...

Andere antwoorden (6)

Zwaluwen zijn insekten-eters bij uitstek. Met name gaasvleugelen kun je al van jongsaf geven. Ben bang dat je zelf moet vangen, maar zo'n elektrische racket verleent natuurlijk uitstekende diensten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
welnee joh, we hebben tig zwaluwen op het vogelasiel nu.
je dacht toch niet dat we daar vliegen voor gingen vangen?
op gehakt met toevoegingen krijg je ze prima groot :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vroeg: "het beste" en niet "het gemakkelijkste" :-)
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, daar zit ook wat in ;))
ik dacht dat je katten hebt?
dan is kattenvoer uit blik prima.
wat is het voor een zwaluw?
anders rundergehakt mengen met opfokvoer.
al en toe wat doorgeknipte meelwormen.

Toegevoegd na 3 minuten:
even een aanvulling: het opfokvoer moet worden gemalen.

Toegevoegd na 35 minuten:
het betreft een volwassen gierzwaluw.
dwangvoer hem een dag, en zet hem dan weer uit.
liefst vanaf een lokatie waar al zwaluwen vliegen.
best is hoog van een flat, met een grasveld beneden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke, wat is dat opvokvoer?
escape
13 jaar geleden
Ze gaan dood van wormen op die leeftijd, zie mijn commentaar op andere antwoorden.
Rieneke1
13 jaar geleden
@ ed, het zijn opfokkorrels voor jonge vogels, zou zo uit m'n hoofd het merk niet weten. @escape, ik schrijf ook "doorgeknipte" meelwormen, dat kan geen kwaas.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zou hem morgen al uitzetten.
hij mankeert niets.
Je zou universeel voer kunnen proberen, dat is speciaal voor insectenetende vogels samengesteld, misschien, heel misschien lukt het.
Een jonge zwaluw eet honderden insecten per dag, gevangen door de ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag een paar honderd?
En dan alleen vliegen en muggen!
7 dagen in de week.
escape
13 jaar geleden
NIET DOEN! De moederzwaluw verteert de insecten voor in haar maag en geeft het halfverteerde papje aan de kuikentjes. Die babietjes kunnen (nog) niet tegen onverteerde insecten!
Rieneke1
13 jaar geleden
ed, universeel is goed voor veel, maar niet alle insekteneters.
spechten bijvoorbeeld, geven we kattenvoer wat tegen een opstaand stammetje is gesmeerd,
volwassen zwaluwen worden gedwangvoerd.
je zou jonge zwaluwen wel universeel kunnen geven, maar dan vermengd met rundergehakt.
dat is net even wat minder droog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rieneke, wat ben jij toch goed hierin zeg!
Dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@escape
Die vogel is bijna volwassen toch? Volgens mij kan het wel beestjes aan. ;)
bij mij op het werk zitten ongeveer 15 nesten met zwaluwen maar die voeren alleen maar insecten aan de jongen dus je kunt direct beginnen met insecten voeren
denk wel dat hij er best veel op kan dus bij blijven voeren met ei en beschuit is goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit een nestje met drie boerenzwaluwen grootgebracht door ze meelwormen te voeren met een pincet. Dat werkte perfect. als jer aan kwam met meelworm en pincet gingen die snaveltjes al open. Meelwormen koop je bij de dierenspeciaalzaak en wellicht ook bij een tuincentrum. Daarnaast gaven wij ze 'eivoer'. Dat is een kant en klaar mengsel dat je moet aanlengen met water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gierzwaluw en je moet geen eieren met beschuit voeren maar kleine insecten is het beste, anders gaat de gierzwaluw onherroepelijk dood. Je kunt bij de Boerenbond opfokvoer kopen voor fazanten en dit licht vochtig maken, ook kun je universeel voer geven. Miereneitjes zijn zeer goed, zelf zoeken in een mierenhoopmisschien!

Sterkte ermee.