Veranderd je hondje heel erg door sterilisatie?

ik kan het nu nog evt. af zeggen

Toegevoegd na 4 uur:
ze is vandaag 1 jaar geworden en ze was in de 8e maand loops

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een lief hondje!

Antwoorden (6)

Het karakter van de hond verandert meestal niet veel. Meestal worden ze niet slomer. Soms worden ze zelfs wat actiever, speelser en soms ook wat feller...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een reu kan de verandering heel positief zijn, nl. als zijn mannelijke hormonen hem tot gedrag brachten, wat niet zo gewenst is : rijen op mensen en kussens, bijv. Als ze bovenmatig 'macho' waren, en iedere andere reu uitdaagden, die ze tegen kwamen, kan dat ook een stuk minder worden - het hangt er vanaf, hoe lang hij dat al deed - als het erg lang is, is het gedrag intussen ingeslepen, en dan kan alleen eruit-trainen helpen, ondersteund door de castratie.
Bij teefjes is er minder gedragsveranderingen, als ze erg dominant waren, wordt ook dit wat minder, want 'het hoeft niet meer zo nodig'...

Denk er vooral aan, dat je je hond direct op 1/3 minder voer zet - ze hebben de neiging aan te komen na een castratie, en dat is absoluut niet nodig als je er gelijk rekening mee houdt.

Dus zeg het maar niet af : de voordelen van steriliseren/castreren wegen écht op tegen de nadelen, ivm. verschillende vormen van kanker en ontstekingen, die niet-gecastreerde dieren gemakkelijker krijgen, met alle gevolgen van dien....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij valt ook ietsje af, precies het gewicht van twee... :-)

Ik heb onze reu laten behandelen, hij werd er een stukje rustiger van, minder beschermingsdrift voor zijn terrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn honden laten 'helpen', een mannetje en een vrouwtje. Bij het mannetje verminderde het dominante gedrag, dus was positief (vocht eerst met alles wat vier poten heeft, al waren ze 5x zo groot). Het vrouwtje hebben we spijt van, de vacht heeft er erg onder geleden. We hebben de sterilisatie voor de eerste loopsheid laten doen op advies van de dierenarts, de hond zou dan veel minder kans op baarmoederhalskanker hebben. Maar ik denk dat ik het nu niet meer zo snel zou laten doen en wachten tot de hond iets ouder is.

Je vermeld niet hoe oud jouw hond is, dus vraag goed na of de leeftijd voor sterilisatie goed is. Niet alleen bij dierenartsen, want die hebben financieel belang bij de ingreep.
13 jaar geleden
Door de veranderde hormoonhuishouding heeft een gesteriliseerde hond gemakkelijker de aanleg dik te worden. Dit is te voorkomen door light-voer of 10-20 % minder brokken te geven.
Enkele rassen, zoals de boxer en de dobermanpincher, hebben een verhoogde kans op incontinentie na een sterilisatie. Bij deze rassen kan de sluitspier van de blaas verzwakken door het wegvallen van de vrouwelijke hormonen. Dit is eenvoudig te verhelpen met medicatie. Na het steriliseren kunnen kleine veranderingen in kleur of vachttype optreden.
Doorgaans zijn er geen gedragsveranderingen. De vaak positieve gedragsveranderingen van een reu na een castratie, zien wij niet terug na het steriliseren van een teef. Is een teef fel naar andere honden dan gaat dat na een sterilisatie zeker niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal het karakter verandert niet maar wat ze doen kan veranderen