Hebben honden tijdsbesef?

Wij gaan een week op vakantie en onze hond gaat dan een week ergens anders heen. Ik vroeg me af of hij een verschil merkt tussen 1 dag of 7 dagen dat wij weg zullen zijn?

2 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (1)

Het blijkt dat hoewel honden geen idee hebben van tijd zoals mensen het hebben geconstrueerd (uren, dagen, weken, enz.), ze het verstrijken van de tijd op hun eigen manier begrijpen.

Er zijn enkele onderzoeken gedaan naar de perceptie van tijd door honden. Een van de beroemdste onderzoeken naar het tijdsbesef van honden werd in 2011 gepubliceerd. Honden zonder geschiedenis van verlatingsangst werden gedurende verschillende perioden alleen thuis gelaten. Tijdens deze periode werden gegevens verzameld over het gedrag en de hartslag van de honden.
De onderzoekers ontdekten dat hoe langer de honden van hun baasjes gescheiden waren, hoe intenser hun fysieke reactie was op de terugkeer van hun baasjes . De auteurs concludeerden dat honden worden beïnvloed door de tijd dat ze alleen zijn.
Daarnaast kunnen trainers bevestigen dat honden een gevoel van tijd hebben, omdat ze kunnen worden geleerd om voor een bepaalde tijd te zitten, bijvoorbeeld vijf of vijftien seconden. Ze zijn in staat om een idee te hebben van de hoeveelheid tijd die is verstreken.
SimonV
2 jaar geleden
Z512099
2 jaar geleden
+ Helemaal gelezen.