Mijn konijn valt me aan waarom is dat?

Heeyy, ik heb sinds gister een nieuw konijntje. Het is een meisjes konijn van 3 en gecastreerd. Toen ze er net was ging het heel goed en was ze heel lief. toen rond de avond wilde wij haar uit kooi halen maar toen begon ze me oppeens aantevallen met haar voor poten en te bijten. Uiteindelijk heb ik de kooi opengezet en is ze er na een tijdje uitgekomen en toen kon ze ook gewoon op school zitten. Al rende ze wel steeds een beetje bang weg maar ook kwam ze gewoon naast me op de bank zitten. Toen heb ik het opgezocht en gevaagd aan mensen en die zijden dat ze misschien even moet wennen. We wisten het niet en keken het even aan. Maar het is niet alleen in haar kooi ook als ze buiten los rond loopt.

Toen vanmorgen kon ik haar niet pakken uit haar kooi want dat ging ze weer aanvallen. Ik kon haar niet uit haar kooi halen omdat ze wegrende uiteindelijk heb ik de kooi opengezet en is ze eruit gegaan. Ze ging weer bijten. Ik heb ik gehoord van mensen dat als ze bijt je haar een zacht duwtje kan geven zodat ze het afleert. Dat werkte niet. Eerst kon ik haar aaien tijdens dat zij aan het eten was maar als ze niet eet rent ze voor me weg of valt ze me aan. Daarna had ik haar te pakken en had ik haar op schoot en heeft ze me helemaal onder gekrabd! Ik weet niet wat ik nu moet doen. Het afleren lijkt niet echt te werken en misschien moet ze gewoon even wennen. Maar dan zou je denken dat ze in haar kooi blijft zitten in een hoekje maar ze durfde wel een beetje maar viel ze me aan!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Keeswim, ja dat is wel waar. denk je dat als we nu haar nog laten wennen dan dat bijten dan binnenkort weg gaat?
Rieneke1
3 jaar geleden
Je hebt het beestje net een dag, en verhuizen is stress voor een territoriaal (prooidiertje). Maar ze moet al vriendelijk zijn, zich laten pakken, op schoot zitten? Waarom verdiep je je niet een beetje in de behoeftes van een dier voor je het in huis haalt? Ga van het dier uit, niet van wat jij wil.

Antwoorden (3)

Sommige konijnen hebben de drang om hun territorium te verdedigen. Dat gedrag ontstaat vaak wanneer het hok te klein is voor het konijn.

Agressief gedrag voorkomen is natuurlijk het allerbeste. Een aantal tips die je kunnen helpen:

Houd konijnen niet alleen. Een maatje kan gezelschap en afleiding geven.
Geef je konijn een lekker ruim hok, het liefst met een ren, zodat het konijn naar binnen en naar buiten kan. Hierdoor krijgt je konijn een groter territorium.
Zorg dat het hok schoon is of zet nieuw voer in het hok wanneer je konijn in de ren zit. Zo creëer je zo min mogelijk spanning voor je konijn.
Trek stevige handschoenen aan wanneer je iets in het hok moet doen. Dit kan helpen omdat je minder bang bent en dus meer ontspannen te werk gaat. Het konijn blijft hier door ook rustiger
fremar
3 jaar geleden
Wennen duurt langer dan een dag, leren duurt ook zeker langer dan een dag. Laat je konijn eerst wennen aan jou en aan je huis, en dan nog zul je vaker moeten aangeven wat je wel en wat niet gewenst gedrag vindt - een konijn snapt dat net zo goed niet na 1 keer als een kind. En dan nog is het de vraag of je een konijn van drie jaar oud nog nieuwe dingen kunt leren, of ze daar niet al te oud voor is...
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Zolang ze niet dement zijn kunnen dieren blijven leren, al zal het tempo wellicht wat lager liggen naarmate ze ouder worden. Maar daar is idd geduld voor nodig.
Dit soort gedrag zie je vaker bij eenzame konijnen zonder maatje. Het is altijd verstandig om een konijn te koppelen. Als mens spreek jij namelijk niet dezelfde taal als konijnen en dat kan voor verveling en frustratie zorgen. Konijnen die samen zijn, vinden steun bij elkaar wat stress en agressie kan verminderen. Wel is het belangrijk dat konijnen zorgvuldig gematcht worden, waarbij het karakter het belangrijkste is.
een jaar geleden