Wat kan er gebeuren als broer-en-zus-konijntjes kindjes krijgen?

Wij zouden graag baby konijntjes hebben. Vorig jaar hebben we van een nestje een voedster gekregen. Dit jaar ( dus een jaar later ) hebben we een rammetje gekregen van exact dezelfde mensen. Wat wil zeggen dat beide konijntjes dezelfde ouders hebben, maar niet van hetzelfde nestje komen. Wat kan er gebeuren als ze kindjes maken? Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Er kan van alles gebeuren maar inteelt kan ernstig gevolgen hebben voor de nakomelingen.
Castreren die boel.

Antwoorden (1)

Bij inteelt is de kans op nakomelingen met een afwijking of gewoon een zwak gestel hoger. Welke afwijkingen de jongen dan kunnen hebben, en hoe groot de kans daarop is, is niet in het algemeen te zeggen. Dat hangt er erg van af hoe gezond de ouders zijn, en welke afwijkingen ze in potentie bij zich dragen. Dat kun je aan de buitenkant niet zien.
Over het algemeen is inteelt bij zoogdieren af te raden, uit een oogpunt van dierenwelzijn.