Hoelang duurt het vooraleer uw zwaarddragers (baby's) hun schuilplaats komen?

Gister is mijn zwaarddrager bevallen maar wist niet zeker dat ze zwanger was dus geen extra materiaal gekocht, ik heb 6 kleine visjes onder de steentjes zien zwemmen. Ben vandaag om een aquarium gegaan een heb de ouders eruit gehaalt. Ik zie er nu 2 op de bodem zwemen en de rest zie ik niet maar de winkelier zeg dat er minstens 15 zouden geboren zijn met die soort maar dat ze hun de eerste week verstoppen. Nu wou ik weten wanneer gaan ze dan tevoorschijnen komen of is de rest waarschijnlijk al opgegeten door hun ouders ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Een zwaarddragervrouwtje krijgt per keer 10 tot 70 jongen. Gemiddeld zijn het er tussen de 20 en de 50. De jonge zwaarddragers zorgen voor zichzelf. Ze hebben wel een verstopplaats nodig in bijvoorbeeld waterplanten, anders worden ze opgegeten.

De jongen die aan het kannibalisme van hun ouders weten te ontsnappen groeien snel. Na vier weken zijn ze zichtbaar voor mensenogen en op een leeftijd van 2 maanden zijn ze ongeveer 2 centimeter groot. Dat is het formaat waarop ze veilig tussen grotere exemplaren kunnen gaan zwemmen.

De exemplaren die jij ziet zwemmen kunnen niet gisteren geboren zijn, want die zijn nog zo klein dat jij ze zonder vergrootglas niet kunt zien. Die zullen van een vorige worp zijn. Wat goed kan, omdat een vrouwtje dat een zaadpakketje binnen heeft gekregen daar tot zeven keer toe eitjes mee kan bevruchten. De eerste worp in een nieuwe huisvesting bestaat meestal uit weinig jongen, maar vanaf de tweede worp zullen dat er meer zijn.
Amadea