Waarom is mijn hamster zo onrustig en wat kan ik eraan doen?

Ik heb een vraag over mijn hamster. Ik heb mijn hamster nu ongeveer een half jaar en heb haar gekocht bij een dierenwinkel. Er is verder nooit iets afwijkend gebeurt tot kort. Sinds twee dagen is mijn hamster heel onrustig. En om onrustig duidelijker te maken, mijn hamster is veel aan het rennen in zijn rad of door zijn kooi heen. Ze blijft steeds in het rad rennen dan er weer uit. En dan weer opnieuw in het rad. Dit is nu 3 dagen achter elkaar bezig. Ik houd mijn hamster zeker elke dag vast en afgelopen twee dagen zelfs nog vaker.
Mijn hamster zit alleen in zijn verblijf, maar volgens de dierenwinkel was dit goed mogelijk zolang de hamster maar vaak genoeg werd vast gehouden.

Ik kan me verder ook niet bedenken dat ik iets heb gedaan wat een onrustige reactie kan veroorzaken.

Dus ik vroeg me af wat dit zou kunnen zijn? En wat ik hier tegen zou kunnen doen?
En ik vroeg me af of het nog mogelijk is om er een hamster maatje bij te zetten zodat hij misschien minder alleen is?

Hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Haamstuur

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5K
Pieterke
3 jaar geleden
Misschien kun je je vraag beter op dit hamster forum stellen: https://forum.dehamster.nl/

Antwoorden (2)

Over wat voor hamster heb je het? Een goudhamster is een solitair dier.
Kijk anders eens op de site van het licg.
Kan het zijn dat je hamster zich rot verveelt?
Misschien voelt het diertje zich beter als je haar kooi en voedselvoorziening wat verrijkt?
Rieneke1
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb een russische dwerghamster. En heeft u voorbedelen voor het verrijken van de voedselvoorziening of het verblijf?
En wat zijn de tekenen dat een hamster zich rot voelt of alleen?
Rieneke1
3 jaar geleden
Verrijken doe je door het diertje aan het werk te zetten, hem regelmatig nieuwe dingen aan te bieden om te onderzoeken, als verstopplekje te gebruiken, of aan te knagen. Een simpele kartonnen rol van het keukenpapier vinden ze al geweldig. Bied niet al het voer aan in een bakje, maar verstop ook eens iets lekkers op een moeilijk bereikbare plaats. Gebruik je fantasie om re zorgen dat hij genoeg beweging en uitdaging heeft.
Rieneke1
3 jaar geleden
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/hamster/#huisvesting
Hamsters zonder een verrijkte omgeving hebben een grotere neiging om stress te accumuleren. Ze verlangen ernaar om actief te zijn. Zonder de juiste mentale stimulatie kunnen ze stress ontwikkelen. Bovendien is het ook beduidend om een shone kooi voor u hamster te houden.