Is mijn kater jaloers op de baby?

Mijn man en ik hebben samen 2 katten (kater en poes) De kater is 12 en de poes is 11. Het zijn halfbroer en zus, beiden zijn geholpen. Beiden komen niet buiten.

Beiden zijn altijd erg gefixeerd geweest op mijn man, ik was tweederangs burger en een mooie vervanger.

Ik ben vorige week woensdag 4 November opgenomen in het ziekenhuis en ben pas sinds maandag 9 november weer thuis. Nu met een baby. Die dagen in het ziekenhuis is mijn man continu bij mij geweest, dus de katten waren alleen thuis. Er werd door mijn ouders voer, water e.d. gedaan maar dat was het.

Sinds dat wij thuis zijn. Is de kater steeds meer raar gedrag gaan tonen.
- Overal achterna lopen wanneer de baby bij ons is.
- De poes berijden die ergens ligt te slapen.
- Niet meer bij man op schoot willen als de baby er NIET bij is, wanneer mijn man WEL met de baby bezig is dan wil de kat ineens aandacht.

Een paar weken geleden ben ik door de kat ineens zonder reden aangevallen en flink gebeten. (Hij lag op een jas te slapen en ik wilde hem optillen.) Hij heeft op 3 plaatsen doorgebeten in mijn arm en wilde niet loslaten. (Dit heeft hij nooit eerder gedaan en had ik nooit verwacht) Een half uur later kwam hij vervolgens op schoot liggen.
Ik vertrouw hem nu dus niet meer.

Tijdens ons verblijf in het ziekenhuis is mijn man 2x thuis geweest en heeft een T-shirt met zijn geur thuis achtergelaten, maar waar ook de baby op gelegen en gekwijld had, in de hoop de katten vast voor te bereiden.
.
De poes is zichzelf.

3 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
3 jaar geleden
Bij plotseling veranderd gedrag wordt meestal meteen aan een onderliggend gedragsprobleem gedacht, terwijl de oorzaak in veel gevallen medisch is. Laat de kater om te beginnen eens grondig onderzoeken, ook al omdat het een senior is. Bloedonderzoek is een overbodige luxe. Pas als de kater medisch in orde is verklaard is het zinvol verder te kijken.
Rieneke1
3 jaar geleden
Een is natuurlijk geen :)
Rieneke1
3 jaar geleden
Een blog die je wellicht interessant vindt : https://blog.lekkerinjevacht.com/waarom-plast-je-kat-in-huis-sinds-je-zwangerschap-of-sinds-de-baby-er-is/

Antwoorden (1)

Vanwege de solitaire achtergrond van een kat gaat hij simpelweg halen waar hij zin in heeft of waarvan hij denkt dat-ie dat nodig heeft. In veel gevallen is dat aandacht.
Komt een kat bij je zitten als je met de baby op de bank zit? Waarschijnlijk is dit het enige moment op de dag is dat jij even rustig zit. Kreeg hij voorheen niet ook knuffels, als hij bij je kwam zitten?

Een kat die in huis plast na de komst van de baby, kan daarmee aangeven dat de nieuwe situatie voor hem erg stressvol is of dat de bak niet vaak genoeg schoon gemaakt wordt. Komt je kat er altijd bij als je de andere kat snoepjes geeft? Logisch, want hij heeft ook zin in iets lekkers. Door hem weg te jagen zal ze juist frustratie-agressie tonen. Dat is echter geen jaloezie.