Kan ik kuikentjes van een ander onder onze broedse kip smokkelen?

Onze kip zit sinds 1 dag op een aantal eieren. Ik verwacht niet dat deze bevrucht zijn omdat onze haan hier al weken niet toe in staat is geweest (kreupel pootje gehad, staat pas sinds 2 dagen weer op zijn poten).
De eieren zijn dus hoogstwaarschijnlijk onbevrucht.
Kan ik de hen zo'n 21 dagen laten zitten en na die tijd een stel (gekochte) kuikentjes onder haar smokkelen? Zou ze deze accepteren en verzorgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Annswers
13 jaar geleden
Wat een aandoenlijke vraag! Ik hoop dat het lukt!

Het beste antwoord

dat kan zeker wel..
mijn tante deed t ook heel vaak..en kip accepteerd t zeker weten..
laat de hen niet te lang broeden op lege eieren hou de eieren over een paar dagen tegen een lamp..je ziet dan of de eieren bevrucht zijn zo niet gooi ze weg..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaringsdeskundigheid geeft altijd goede hoop. Over een week zal ik de eieren inderdaad gaan schouwen. En nu ik het verhaal van je tante hoor, ga ik alvast voorzichtig op zoek naar een adres voor kuikentjes, mochten de eitjes niet bevrucht zijn..... dank je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een kip gaat t puur om t broeden ze gaat na de kuikens er zijn ze ook niet voeden alleen onder de vleugens beschermen
mijn tante zei altijd n goei kloek is net als een goei moeke die zorgt ook voor de kuikens van een ander
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaah, hopelijk is mijn kloek een goeie moeke.
Beste antwoord met dank voor je tante : )

Andere antwoorden (3)

denk niet dat dit nog zal lukken
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fremar, waarom denk je dat? En zou zo'n hen de 'bastaard'-kuikentjes kwaad doen?
je hebt veel kans dat de hen ze niet accepteert, dus zal je er de eerste paar dagen continu op moeten letten. als dat goed gaat zal ze de verzorging ook wel op haar nemen. Maar een haan kan zelfs met een kreupel pootje een hen bevruchten, dus haal de eieren noet zomaar weg, dan wordt de hen zogenoemd ''overspannen'' en zal het kunnen dat ze redelijk lang niets eet of drinkt waardoor ze misschien zal komen te overlijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hen zal ze zeker accepteren, maar of de kuikens de hen ook accepteren is net even anders,zorg dat je in ieder geval eendagskuikens hebt,dan lukt het waarschijnlijk wel. kan overigeens ook al na een kortere broedperiode.