Mijn kat schreeuwt snachts, wat kan ik daar aan doen?

Help mijn kater van 10maanden schreeuwt snachts de platen van het dak en sproeit tegen alles aan en over dag slaapt hij heeltijd door is nu al zeker 3dagen zo iemand idee hoe dit komt en of ik hier iets kan aan doen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Het is lente!, zou ik bijna willen zeggen. Maar de kat kan zich in principe het hele jaar door voortplanten.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Kat_(dier) vind je deze informatie:

"Voortplanting

Paring

(…) Een [hormonale] cyclus [bij poezen] duurt ongeveer twee weken. Hierin is de poes echter maar twee tot vier dagen vruchtbaar. Zij zal in deze periode duidelijk kenbaar maken dat zij krols is door te roepen naar potentiële paringskandidaten. In deze periode kan een poes ook urine gaan sproeien. De kater kan deze roep beantwoorden, waarna ze van elkaar weten dat er van beide kanten goedkeuring is."

Hij is dus vermoedelijk op zoek naar een partner, en doet dat vooral 's nachts.
4 jaar geleden
Zsm castreren. Hopelijk ben je nog niet te laat en stopt hij met sproeien. Je had hem beter met 5 mnd laten helpen. Een andere keuze heb je niet: je kater is geslachtsrijp en zal dit gedrag blijven vertonen tenzij je hem laat castreren.
Rieneke1
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Sproeien wordt vaak gedaan door katers, maar soms ook door poezen.
Rieneke1
4 jaar geleden
@ronron1212 Dat is me bekend, maar de vraag gaat over een katertje. Een geslachtsrijpe kater gaat sproeien door de hormonen die op gaan spelen, en hetzelfde geldt, in mindere mate, voor poezen. Als je een kater laat castreren voor die tijd, dan heb je het meeste kans dat hij niet zal gaan sproeien. Castreer je na de eertste sproei, dan heb je kans dat het gedrag aanhoudt ondanks castratie. Ook bij poezen is het zaak vroeg te castreren, maar dat is, los van het voorkomen van nestjes, vooral om medische redenen.
Ook geholpen katten kunnen gaan sproeien, maar dan door onderliggende stress/onzekerheid. In dat geval is het uiteraard zaak de oorzaak op te sporen en zo mogelijk weg te nemen.