Hoe maak je een rad met kurk schoon?

Ik heb een hamsterrad met hierin kurk, hier is aardig op ge-urineerd. Hoe kan ik deze het best schoonmaken zonder dat dit schadelijk zou kunnen zijn voor mijn hamster?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Kun je dat kurk eruit halen? Dan zou je het gewoon met een sopje met milde zeep of shampoo in een bak lauw water kunnen leggen en dan met een doekje schoonmaken. Daarna goed afspoelen en goed droogwrijven. Dan moet de lucht eruit zijn en voorzover ik weet is het ook niet schadelijk voor je hamster.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het kurk zit erin vastgelijmd, het geraamte zelf is van hout gemaakt. Houtsoort weet ik helaas niet. Zou het dan nog mogelijk zijn het met de door jou beschreven producten te doen?
Pieterke
4 jaar geleden
@deanambrose: Misschien kun je het dan beter niet in het water leggen maar dan maak je gewoon een sopje met milde zeep of shampoo en je maakt je doekje daarmee goed vochtig en probeert e.e.a. dan het rad met kurk schoon te poetsen. Daarna spoel je je doekje goed uit of je neemt een ander doekje en maakt dat nat met water en veeg de zeepresten of shampooresten daarmee goed weg (misschien een paar keer herhalen). En wrijf dan alles goed droog met een doek die goed vocht opneemt en laat e.e.a. daarna een tijdje aan de lucht drogen.
Op zich kan hout wel tegen water maar leg voor de zekerheid het geraamte dus maar niet in het water. Sorry voor de late reactie maar ik kon een paar uur niet inloggen op de site.
Pieterke
4 jaar geleden
"e.e.a". moet weg in de 4e alinea.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@pieterke heel erg bedankt voor de reactie en duidelijke uitleg. Ik ga het van het weekend proberen en ik hoop dat het werkt. Nochmaals bedankt en alvast een fijn weekend toegewenst!

Antwoorden (1)

Leg het rad een haf uurtje in een bakje met lauw sodawater (een eetlepel soda op een halve liter water) en spoel het daarna goed af. Na drogen kan je het weer terugzetten in de kooi.