Mijn hond blaft naar mijn man, hoe kan ik dat gedrag veranderen?

Hallo ik heb een chichichau van 3 jaar oud tegen over mij is het een lieve maar naar mijn man toe niet hoor als hij hem wil verplaatsen van de keuken naar de zetel blaft ze en staart kwispelen en als hij zit is het gedaan als hij dan durft neer liggen komt ze dan boven op hem staan maar echt niet lang ze kan er me iemand tis geven ervoor het verergerd alleen maar

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
Amadea
4 jaar geleden
Wat voor soort hond(je) is een chichichau? Google kent de term niet...

Antwoorden (1)

Een hond die de leiding wil nemen, moet terecht gewezen worden. Dit is duidelijk machogedrag. Moet je niet pikken. Maar ook je man moet paal en perk stellen. Je hoeft niet boos te zijn, alleen consequent!! Een hond heeft rechten: recht op voedsel, goede behandeling en een warme rustplaats, maar hij heeft niet het recht de lakens uit te delen.
In iedere roedel (en dat zijn jullie in zijn ogen met z'n drieën) is er een leider en zijn er volgers. De mens is altijd de leider, ook omdat hij meer hersens heeft en de boel beter op een rijtje heeft. Niet uitsluitend omdat hij de eigenaar van de hond is.
Alle actie die de hond onderneemt om boven 'de baas' te staan, moet rustig maar overtuigend, de kop worden ingedrukt. Doe dit wel zo, dat de hond het begrijpt en weet dat er geen ontkomen aan is. Boosheid en bijvoorbeeld slaan, heeft een negatief effect. Volhouden is het devies.
Succes.
Ivana
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Ja, iedere hond, ook een chihuahua, heeft een consequente opvoeding nodig. Heel eenvoudig! Ook een oudere hond is nog te leren wat wel en niet mag, door simpelweg het ongewenste gedrag steeds opnieuw te corrigeren. + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Ivana, prima uitgelegd antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat moeten we dan doen om het al te leren soms denken we jaroels
jodyenboyke
4 jaar geleden
Het gaat hier inderdaad over leiding en sturing geven aan je hond. Het roedelmodel en de baas moeten zijn, is achterhaald in de huidige inzichten. Ongewenst gedrag negeer je, maar gedrag wat je wel wilt beloon je. Ik denk dat jullie de hond teveel tillen en dat vinden honden niet fijn, hij heeft 4 pootjes gekregen. Dus wil je hem vanuit de keuken de kamer in hebben, roep hem dan vrolijk en als ie komt beloon hem dat met wat voer. Laat hem zelf lopen dus. Gaat hij op schoot bij je man zitten of liggen, lok hem daar gewoon vanaf en beloon als hij op de grond staat. Wellicht is het goed om eens naar een goede hondenschool te gaan waar positief en consequent lesgegeven wordt.
Ivana
4 jaar geleden
Jodocus, ik begrijp je niet. Wat is leiding en sturing geven anders dan de baas zijn. Als je bedoelt dat de baas "spelen" achterhaald is, ga ik met je akkoord. Machtswellust en straffen is uit den boze, maar er hoort wel degelijk rangorde te zijn. Een hond neemt de leiding of volgt. In dit geval, waar de mens aanwezig is, zal de mens de leiding dienen te nemen en is dus automatisch de baas, wat gelijk staat aan de 'leider'.
Ivana
4 jaar geleden
Sorry Jodokus, was voor Jodyenboyke bedoeld!!!
jodyenboyke
4 jaar geleden
Wat ik bedoel en wat we inmiddels weten, is dat een hond niet de baas wil zijn. Wel heeft de hond duidelijkheid nodig, van de drie R's uit de opvoeding voor kinderen, zijn rust en regelmaat belangrijk. In de huidige maatschappij wordt er erg veel van honden verwacht, terwijl de behoefte van de hond heel anders is. Begrenzen is nodig maar vooral benadrukken wat wel kan en managen wat niet kan. Overigens is het moeilijk om hier te bepalen wat er nu eigenlijk precies gebeurd en waarom de hond zo reageert en vice versa. Er is altijd een reden waarom een hond doet wat ie doet....en pas als je die motivatie weet, kan je ander gedrag gaan vragen,
Ivana
4 jaar geleden
OK, jodyenboyke, we zijn het dus eens. Ben ik blij om. Als de hond uit zichzelf de baas niet wil zijn, maar zich daartoe voelt geroepen omdat niemand de leiding neemt en aarzelend langs de kant blijft staan, dan krijg je deze situatie. Als niemand weet hoe de vork in de steel zit en hier vragen stelt, dan is de kennis over hondengedrag niet optimaal. Goed dat men vragen stelt, maar doe meer! Lees goede boeken over hondengedrag en de behoefte aan leiding. Het beste is: ga op cursus, is nooit te laat. Op een goede cursus kan je iedere week je vragen stellen en krijg je de antwoorden op de oorzaken van de problemen, die je meestal zelf hebt veroorzaakt. Niet erg, maar wel jammer. Het kost zoveel meer tijd om verkeerde gewoonten uit te bannen.