Kunnen dieren zich aan geluiden ergeren?

Ik zat in de kamer en de deur klapte de hele tijd tegen de deurpost aan door de tocht. Het ergerde mij mateloos dus deed ik de deur dicht. Mijn katten die ook in de kamer zaten gaven echter geen kik, dus ik vroeg me af of dieren zich aan geluiden konden ergeren en hoe zich dit dan uit?

4 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Ik had eens een hrel geavanceerde wekker. Een van de dingen die hij ook kon was geluiden produceren om bij in slaap te vallen. Denk aan geluiden als het kabbel van water of de luchtbelletjes van een aquarium.
Mijn katten werden er helemaal gek van en weigerden binnen te komen wanneer dat apparaat aan stond.

Dus ja, ook dieren kunnen zich ergeren aan geluiden. Al zullen zij zich er minder snel druk om maken. De omgeving naar je hand zetten is iets typisch menselijk.
SimonV
4 jaar geleden
Dit kan ik geen ergeren noemen. De katten associeerden het geluid met iets dat een negatieve betekenis voor ze had.
TurfGraver
4 jaar geleden
Ergeren: aanstoot geven of nemen.
Iets doen wat hij vervelend vindt.
Wellicht ook:
Associeerden met iets dat een negatieve betekenis heeft (en dus vervelend en aanstoot gevend is)?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Wat voor mij zacht en rustgevend was, was in hun oren lawaai. Zowel letterlijk als figuurlijk. Net als de vragensteller zich aan het geluid van een klapperende deur ergerde, zo deden mijn katten dat aan het voortdurende geluid uit mijn wekker.
SimonV
4 jaar geleden
VS noemt als voorbeeld iets dat in wezen onschuldig is. Volgens mij moet je ‘ergeren’ in deze betekenis opvatten.
Er is geen bewijs dat dieren zich net als mensen bewust aan iets kunnen ergeren. De mens is de enige die zich bewust kan zijn van zijn eigen denkproces.
Als je ergeren vertaalt als ‘er last van hebben’, dan kunnen dieren zich natuurlijk aan geluiden ‘ergeren’. Denk alleen al aan Oudjaar.

Volgens Van Dale betekent ergeren: tot ontstemming prikkelen. Andere betekenissen: aanstoot nemen aan, vervelend vinden.
Al deze omschrijvingen gaan uit van bewustzijn en een stemming voelen. Over de vraag of dieren bewustzijn en emoties hebben, zijn de wetenschappers het nog steeds niet eens.
Er kan (in deze betekenis) dus niet met 100% zekerheid gezegd worden dat dieren zich ergeren aan geluiden.
SimonV