Hond bang voor andere honden na trauma, hoe kunnen we dit het beste behandelen?

2 weken geleden hebben wij onze pup gekregen van nu 16 weken oud.(Sasho). Mijn moeder haar chiwawa(diva) logeert hier regelmatig.

Diva is bijna 7 jaar. Toen ze 6 maanden oud was is ze aangevallen door een andere hond. Sindsdien is ze bang voor andere honden. Met sommige andere honden gaat het na een tijdje wel oké. Ze zal niet met andere honden spelen, maar accepteert wel dat die er zijn.

Deze week logeert Diva hier ook. Omdat Sasho nog een pup is, is hij natuurlijk was speels. Diva vind dit maar niks. Als Sasho in de buurt komt tilt ze haar lip op en begint te grommen. Als hij nog een stapje doet geeft ze hem een snauw. Sasho wordt wel onderdanig naar haar toe maar snapt het natuurlijk nog niet helemaal. Gisteren is diva achter hem aangerend grommend blaffend en snauwend. Toen hebben wij wel ingegrepen.

Als we samen buiten lopen aan de lijn is dit al een stuk minder. Ondanks dat dit heel vervelend is en diva vooral uit angst reageert, zal ze weer moeten leren dat niet alle honden lelijk zijn.
Wij vragen ons ook af wat we het beste kunnen doen. Diva op schoot nemen als ze dit vraag? Het snauwen etc negeren of corrigeren? Sasho bij haar weghouden? Alle tips zijn welkom. Ze hoeven geen vriendjes te worden, maar normaal in dezelfde kamer kunnen zitten zou fijn zijn!
Misschien even handig om erbij te vermelden dat diva echt een verwend hondje is en zich over het algemeen ook echt aan kan stellen.
P.S. Sasho is een finse spits

4 jaar geleden
1.6K
tinus1969
4 jaar geleden
Is Sasho ook een Chihuahua? Zonee, wat voor ras of type is het dan?
natasz91
4 jaar geleden
Sorry. Nee Sasho is een finse spits!

Antwoorden (1)

Een volwassen hond heeft het recht een pup te corrigeren. Als dit op normale wijze gebeurt is dat alleen maar goed voor de pup. Dat geeft duidelijkheid binnen een roedel. Jullie vormen tezamen een roedel als Diva bij jullie is.
Het samen wandelen is een uitstekend middel om de saamhorigheid te bevorderen.Dan keert de rust terug en weet ieder zijn plaats.
Waak er echter voor om Diva 'over het paard te tillen' door haar extra status te verlenen. Neem haar niet op schoot. Honden horen op de grond, zeker in zo'n situatie. Zolang er geen moord en doodslag is, moet je het rustig laten gaan. De pup begrijpt het best wel, maar kijkt waar bij Diva de grens ligt. Grote of kleine hond maakt niet uit, zolang het lichaamsgewicht geen rol speelt, maar dat is hier niet het geval. De pup zal echt niet de kleine hond bespringen.
Echter, als het uit de klauw loopt en Diva gaat te ver in de correcties, moet je ingrijpen en een halt toeroepen. Beide honden naar hun plaats sturen, ook al is de pup nog niet in staat daar enige tijd gehoor aan te geven. Een bench voor de pup kan dan uitkomst brengen, maar slechts voor een half uur. Als de rust is weergekeerd, kan je de pup weer loslaten. Beide honden zullen langzaam hun eigen plaats weten en het zal binnenkort rust geven. Als Diva zó verwend is dat het 'geen hond meer is', is het een ander verhaal. Dan het je de hulp van een trainster nodig.
Ivana
4 jaar geleden
jodyenboyke
4 jaar geleden
+ goed antwoord. Beide honden het nooit helemaal uit laten zoeken. Als pup niet van stoppen weet en oudere hond steeds harder moet ingrijpen, dan moet je dit goed managen. Pup voldoende rust aanbieden (16-20 uur)