Hoe verschoon ik mijn hamsterkooi?

Ik heb sinds kort (2 dagen) een hamster en ik heb mezelf goed ingelicht. Hoe groot het dier ook is, je moet er altijd goed voor zorgen. Nou las ik dat hamsters vaak plassen op dezelfde plek in hun huisje of een hoek en je moet dat elke dag even verschonen. Nergens kan ik een 'plashoek' vinden. Overigens zit hij elke keer in de bovenruimte van de buizen (zie foto) dus ik denk dat het daar ligt. Maar daar ligt ook een voorraad eten... En die moest ik laten liggen tot de week schoonmaak (want je moet je hamster een voorraad laten maken). Dus ik weet niet zo goed wat ik nu dagelijks moet verschonen en of die buis wel handig is.. Misschien moet ik die buis pas neerzetten als hij tam is, want nu zit die ook daar maar. Tipss pleasse. Het is trouwens een syrische/goudhamster.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoewel zaagsel misschien wel de bekendste bodembedekker is, is het niet ideaal omdat het vrij stoffig is. Beter kan uitgeweken worden naar beukensnippers, bodembedekker op basis van maïs (Corbo), hennepvezel of aubiose. Zand is bij veel hamsters zeer geliefd om mee te spelen en in te rollen, maar als bodembedekker is het niet heel geschikt omdat het weinig vocht opneemt. Om aan de graafbehoeften van een hamster tegemoet te komen kan er een bakje met zand in de kooi geplaatst worden. Let er hierbij wel op dat het zand van zachte kwaliteit is: chinchillazand is ideaal, terwijl het schelpenzand dat voor vogels gebruikt wordt ongeschikt is. Als je de hamsters binnen houdt is het verstandig het PLASHOEKJE te verschonen als je ziet, dat het te nat wordt (of dat het stinkt). Eens per week is wel het minimum.

Bronnen:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdiere...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100