Hoe verschoon ik mijn hamsterkooi?

Ik heb sinds kort (2 dagen) een hamster en ik heb mezelf goed ingelicht. Hoe groot het dier ook is, je moet er altijd goed voor zorgen. Nou las ik dat hamsters vaak plassen op dezelfde plek in hun huisje of een hoek en je moet dat elke dag even verschonen. Nergens kan ik een 'plashoek' vinden. Overigens zit hij elke keer in de bovenruimte van de buizen (zie foto) dus ik denk dat het daar ligt. Maar daar ligt ook een voorraad eten... En die moest ik laten liggen tot de week schoonmaak (want je moet je hamster een voorraad laten maken). Dus ik weet niet zo goed wat ik nu dagelijks moet verschonen en of die buis wel handig is.. Misschien moet ik die buis pas neerzetten als hij tam is, want nu zit die ook daar maar. Tipss pleasse. Het is trouwens een syrische/goudhamster.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.4K
Rieneke1
4 jaar geleden
Zorg iig dat het beestje donkere plekjes (huisjes) heeft om zich terug te trekken, en laat hem daar ook met rust. Doe bij het verschonen altijd ook wat oud materiaal met de eigen geur weer bij in de kooi.\
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rieneke1 hij heeft ook een huisje alleen de buis zijn beste plek en in het huisje ligt geen vuil houtstrooisel. Bedankt voor de tip!
Ritsuka
4 jaar geleden
Zo heel goed heb je je blijkbaar niet ingelicht, dit is geen geschikte kooi.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ritsuka ipv zo'n reactie geven kan je mij ook normaal vertellen wat er volgens jou niet goed is. Ik heb overal aan gedacht, ook de grote van de kooi en de buizen. Ik moet alleen als die groter wordt nog denken aan een nieuwe rad.
NadineZ90
4 jaar geleden
Mijn Russische dwerghamster is 2,5 jaar oud geworden.
We hadden haar van een hamstery, want dierenwinkels krijgen hun dieren vaak van fokkers die inhumaan met de dieren omgaan en die wilde ik niet steunen.
Het eerste jaar zat ze in een groot glazen terrarium (ik denk 3x zo groot als de kooi die jij hebt) en het laatste anderhalf jaar zat ze in een omgebouwde Ikea-kast met 3 verdiepingen (https://www.ikea.com/nl/nl/p/hemnes-vitrinekast-wit-gebeitst-80363214/) en had ze ruim 1,5 vierkante meter oppervlak (ik had extra plateaus gemaakt voor nog meer oppervlak.
Als ik thuis was mocht ze haar hok zelf in en uit lopen met een grote ronde buis van haar kast naar de bank, dat vond ze fantastisch (https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooiuitrusting/tunnels_grotten/tunnels/125203)
Als bodembedekking had ik hennepmatten (https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/hooi_strooisel/hennepstrooisel/183306) welke ik niet zo vaak hoefde te verschonen. Bovenop de hennepmatten*
NadineZ90
4 jaar geleden
*had ik hennepstrooisel (een laag van 10-15 cm zodat ze ook kon graven) https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/hooi_strooisel/hennepstrooisel/93761. Let op dat je geen zware huisjes/boomstammen/stenen etc. op de laag bodembedekking legt, want als ze eronder gaat graven en het zware huisje zakt in dan gaat je hamster dood. Ik koos voor deze bodembedekking omdat het weinig stof heeft (goed voor de longen en oogjes) en omdat het een hoog absorberend vermogen heeft.
Ik had een tijd één verdieping met Carefresh bodembedekking (https://www.bol.com/nl/p/carefresh-ultra-bodembedekking-10-l/9200000079794850/?Referrer=ADVNLGOO002041-G-66707987657-S-673908239251-9200000079794850&gclid=EAIaIQobChMIz9Oh25jx5AIVhOJ3Ch0GDgfPEAQYAiABEgII7PD_BwE) omdat ik dacht dat ze daar een lekker holletje in zou kunnen graven, maar ze vond er niets aan.
Er zijn stichtingen die er al jaren voor pleiten om hamsters op de rode lijst te krijgen van dieren die als huisdier gehouden mogen worden, omdat**
NadineZ90
4 jaar geleden
**hamsters geen geschikt huisdier zijn (ze hebben enorm veel ruimte nodig en ze vervelen zich snel). Ik koos ervoor toch een hamster te nemen omdat ze solitair leven, maar ik beloofde haar om haar als een prinses te behandelen. In die 2,5 jaar dat ze leefde heb ik voor honderden (niet overdreven, honderden) euro's aan haar uitgegeven. Aan eten (https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78683-hamsters-voeding-wat-mogen-hamsters-eten-en-wat-niet.html ze heeft alles gehad wat een hamster 'wel' mag eten en haar lievelingshapjes hield ik bij in een boekje) en aan attributen, bodembedekking, haar verblijf, etc. Ze had bijvoorbeeld 4 silent spinners https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/kaytee-silent-spinner-looprad-17-cm.html.
Het kost enorm veel moeite om ze tam te krijgen als je ze van de dierenwinkel hebt, maar op Youtube kun je filmpjes zien van écht tamme hamsters die bv naar hun naam luisteren. Helaas worden er veel hamsters verwaarloosd. Behandel uw hamster als een prins(es).
Santino
een jaar geleden
Hoi hoe is dat zaagsel daar gekomen. Groetjes Santino

Antwoorden (1)

Hoewel zaagsel misschien wel de bekendste bodembedekker is, is het niet ideaal omdat het vrij stoffig is. Beter kan uitgeweken worden naar beukensnippers, bodembedekker op basis van maïs (Corbo), hennepvezel of aubiose. Zand is bij veel hamsters zeer geliefd om mee te spelen en in te rollen, maar als bodembedekker is het niet heel geschikt omdat het weinig vocht opneemt. Om aan de graafbehoeften van een hamster tegemoet te komen kan er een bakje met zand in de kooi geplaatst worden. Let er hierbij wel op dat het zand van zachte kwaliteit is: chinchillazand is ideaal, terwijl het schelpenzand dat voor vogels gebruikt wordt ongeschikt is.
Als je de hamsters binnen houdt is het verstandig het PLASHOEKJE te verschonen als je ziet, dat het te nat wordt (of dat het stinkt). Eens per week is wel het minimum.