Mag een hond tijdens de loopsheid gesteriliseerd worden?

Ik bel vanochtend met de dierenarts-assistente en zowel zij als de dierenarts zeggen dat je, je teefje wel kan laten steriliseren tijdens of net voor de loopsheid.
Er kleeft slechts een heel klein beetje extra risico, maar ik wordt verzekerd:'de dierenarts durft het wel aan...'
Maar bel ik later vanmiddag terug voor nog een vraag erover, zegt een andere assistent resoluut dat sterilisatie niet kan vlak voor of tijdens de loopsheid.
Dus dan ga je toch googlen en nu ben ik geschrokken en weet ik het niet meer....

Mijn hond is nog niet heel erg loops, hikt er geloof ik tegenaan.
Ik zie heel erg op tegen de schijnzwangerschap die ze zal krijgen. Dan veranderd ze in een depressieve hond, voor enkele maanden.
Mijn hond is 5 jaar, inmiddels.

4 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Het beste is, voor de hond en voor jouzelf, om de hond te laten castreren/steriliseren (vraag het verschil aan je dierenarts) op de 100e dag na de eerste bloeding. Op dat moment is de hond 'hormonaal' het meest rustig en dat heeft een positief effect op de tijd na de sterilisatie.
Dat is wat iedere dierenarts je zal adviseren.
Je hoeft niet bang te zijn voor de eerste loopsheid, die is meestal veel minder ingrijpend dan de volgende. En niet iedere hond krijgt een schijnzwangerschap.
Ivana
4 jaar geleden
jodyenboyke
4 jaar geleden
Ben tegen vroege sterilisatie of castratie, de wetenschappers hebben een ander inzicht als de dierenartsen, helaas. Ik zie veel gedragsproblemen na sterilisatie/castratie en geen goede lichamelijke ontwikkeling. Maar plus voor je antwoord
milenaa
4 jaar geleden
Mijn hond is alleen inmiddels 5 en heeft meerdere schijnzwangerschappen nu meegemaakt. En de 100ste dag na de 1e loopsheid wordt hem dus helaas ook niet meer.
Dus wat is nu het meest handige?
Ivana
4 jaar geleden
Milenaa, de honderdste dag NA de volgende loopsheid. Dit in verband met de hormonale rustperiode waarin ze op dat moment beland is. Net als bij mensen is er een hormonale schommeling in het vruchtbare leven. Maakt dus geen verschil met een vroege sterilisatie.