Cavia eet niet meer, waardoor komt dit?

1 van mijn cavia's eet zeer slecht. Als ze het geluid van de voerzak hoort komt ze gelijk naar de bak maar na een beetje snuffelen loopt ze weer weg. Ik heb haar gewogen en ze is flink afgevalen. Ze is echter nog wel actief (veel bewegen en snel reageren op geluiden).Ze is 6 jaar oud. Is dit een ziekte of is dit de ouderdom?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
4 jaar geleden
Ouderdom is geen ziekte: met de ouderdom kunnen wel kwalen komen die vaak prima te behandelen zijn nog. Ga zsm naar de dierenarts.

Antwoorden (1)

Eerste reactie : dierenarts

Zij wil wel eten maar doet het niet...
Kan aan het gebit liggen.
Afvallen : wormen of een maagparasiet.
Gemiddeld worden cavia's 8 jaar, er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zes jaar is niet echt oud nog en ziek kan altijd.

*Ze is echter nog wel actief (veel bewegen en snel reageren op geluiden)*

Dat is wel logisch, @mdelint, een cavia is een prooidier. Verzwakking, ziekte weten zij goed te verbergen dat is een overlevingstechniek. Vaak wanneer je iets merkt ben ja al te laat...

Wat je kunt doen is
- naar de dierenarts
- ander eten maken een papje o.i.d.. (in de bron meerdere voorbeelden van ervaringsdeskundigen)
- APART zetten ... weet je of de relatie met de andere cavia's goed is? Je bent er niet altijd bij. Er kan gevochten zijn, dus zij kan gewond zijn.

Kortom:
.Eerst de dierenarts bellen, iets medisch uitsluiten -tanden -wormen -parasieten bv.
.Nu zou ik een papje maken, iets vloeibaars -bron- en
.Meteen apart zetten.
Succes ermee!

Wil je ons nog op de hoogte houden? Graag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ sluit inderdaad eerst een medische oorzaak uit, voordat je aan ouderdom denkt etc.
Z512099
4 jaar geleden
Gedetailleerd antwoord, +