Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat als mijn vis ondersteboven zwemt?

Ik heb sinds 1,5 jaar 2 goudvissen en 1 daarvan zwemt nu onderste boven.
Ook ligt de vis soms op zijn zij op de bodem. Wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De oorzaak kan velerlei zijn: begin met gekookte doperwten te voederen, deze werken laxerend, zwemt de vis terug normaal dan ligt het aan minderwaardig en/of eentonig voeder...wissel dan meer af bijv. vers de vase, watervlooien, tubifex, kleine regenwormen, kleine stukjes gekookte kip enzv.
Vele goudvissen hebben een kort en samen gedrukt lichaam, daardoor wordt o.a. de zwemblaas samengeperst, ze zwemmen daardoor met buik naar boven of kop naar beneden, samen met luchthappen (bij geven van drijvend droogvoer) komt er lucht in de darmen die niet weg kan...een vissendokter kan dat met een naald verwijderen.
Kan ook een bacteriële infectie zijn of een virus, de oorzaak ligt dan in slechte waterwaarden, of een nadelig milieu ( de meeste goudvissen worden bijv. in veel te kleine aquaria gehouden, een meterbak is het minimum).
Wil je directe hulp (want de vis lijdt nu) ga dan naar een vissendokter ( is echt niet zo duur).
Groet.
(Lees meer...)
Z512099
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding