Waarom kruipt mijn Cavia beertje met anaalzak over grond?

Mijn cavia beertje kruipt soms met de anaalzak over de grond. (Volgens mij is het de anaalzak, het is een roze bol die hij naar binnen en naar buiten kan doen.) Ik heb 2 beertjes en een daarvan doet dit soms. Er komt dan ook een rare geur vanaf. Is dit iets ergs?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Meestal krijgen oudere beertjes last dat de anaalzak verstopt raakt.
Ga naar de dierenarts en laat het aan deze over te beoordelen of daarvan nu sprake is EN of jij dit voortaan zelf kunt oplossen. Want er is wel actie nodig.
Vandaag nog bellen en vragen hoe snel je terecht kan. Leg uit dat het een verstopte anaalzak lijkt te zijn. Dat houdt in dat de ontlasting niet weg kan en zich ophoopt tot een harde prop en uiteindelijk de zaak helemaal verstopt.
Wat jij ruikt is een slijm en dat stinkt vreselijk!
De behandeling is simpel met vaseline en gevoel, het is handenarbeid, maar niet iedereen zal dit kunnen doen.
Vraag de dierenarts hoe en wat precies te doen en hoe vaak.
.
Antwoord:
Jazeker, dit is erg maar kan nog veel ernstiger worden.
Als je hier niets aan doet gaat beertje uiteindelijk dood.
Niet te zeggen hoe lang dit duurt, daarom moet je echt z.s.m. naar de dierenarts.
Bellen, meteen is het beste wat je nu kunt doen, @Sembenni!
Toegevoegd op 28 juni 2019 13:25: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Interessante bron van een ervaringsdeskundige:
http://www.degrotecavia.nl/ziektesab.html#anaalzak
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor uw reactie, mijn beertje is 1,5 jaar dus niet zo oud. We zullen de dierenarts bellen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed antwoord.
Sembenni, je zorgt in ieder geval goed voor jouw cavia's.
De dierenarts kan inderdaad de juiste diagnose stellen en jou de techniek voordoen om de anaalzak te legen indien nodig. Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag gedaan @Sembenni!
Wil je ons hier nog even laten weten wat de dierenarts zei?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Merci @Simonsdochter